Laber bruk av trådløs web

Japanerne er de eneste som surfer trådløst, heter det i en undersøkelse fra Accenture. Selv finnene er like uinteresserte i å bruke mobilen på Internett som amerikanerne.

Accenture har undersøkt vanene til 3.189 voksne mobilbrukere over atten år, fordelt på USA, Storbritannia, Tyskland, Finland og Japan. Disse landene kjennetegnes av svært ulik grad av mobilpenetrasjon, varierende fra rundt 75 prosent i Finland til 33 prosent i USA. I Japan anslås mobilpenetrasjonen til 50 prosent.

Undersøkelsen viser at det er ingen sammenheng mellom mobilpenetrasjon og andelen mobilbrukere som nytter sine mobiltelefoner eller trådløst kommuniserende hånd-PC-er til e-post eller andre Internett-tjenester. For respondentene som helhet er andelen 15 prosent. I Japan er andelen 72 prosent. Japan er det eneste landet som ligger over gjennomsnittet. I USA er andelen 6 prosent. Tallet for Finland er ikke oppgitt i det offentliggjorte materialet, men er beskrevet å ligge på samme nivå som USA, og lavere enn i Storbritannia og Tyskland.

Accenture har også undersøkt hvor mange av de trådløst surfende som bruker mobilen til å gjøre innkjøp. Her kommer USA ut på topp, med 12 prosent, mot 9 prosent i Tyskland, 7 prosent i Japan, 6 prosent i Storbritannia og 5 prosent i Finland. Samlet sett er det mindre enn en prosent av mobilbrukerne som har nyttet mobilen til å gjennomføre en kjøpstransaksjon.

De viktigste grunnene til å la være å bruke dagens mobile web og e-post, er at tjenestene er for dyre, skjermene er for vanskelige å lese, og tjenestene er for trege. I USA, Storbritannia og Finland er det dessuten et flertall som kjenner seg igjen i påstanden om at de ikke ser noen vits i trådløs Internett-tilgang. Svært få så på personvern som viktig faktor i forhold til det mobile Internett.

Accenture trekker fram en motsetning mellom dagens bruk, og det man kan forvente seg dersom de viktigste motforestillingene overkommes, altså dersom tjenestene blir rimeligere, skjermene blir lettere å lese og tjenestene går raskere. Rundt 40 prosent av respondentene i USA og Europa synes nemlig at selve konseptet er tiltrekkende. I Japan deles dette synet av 67 prosent av respondentene.

Tjenestene som brukes mest i dag er e-post og nyhetsoverskrifter. Tjenester som virker mest tiltrekkende for framtidig personlig bruk er værvarsling, utesteder, lokale nyheter, og reiseinformasjon.

Accenture legger til at grensesnittet i m-handelssystemer må bedres. Da rapporten ble lagt fram for amerikansk presse, viste Accenture-partner John Beck at mens det kreves 143 tastetrykk på en PC for å kjøpe en bok på Internett, er tallet 366 på en mobiltelefon. Mens de 143 tastetrykkene på en PC foregår på et stort og tilrettelagt tastatur, må man på mobiltelefonen fomle seg fram med tommeltottene på svært minimale taster, og attpåtil trykke 366 ganger.

Til toppen