Karin Bing Orgland, konserndirektør for DNB Retail Norge, har fått laber respons på neste års innovasjonspris fra storbanken. Under halvparten så mange som i fjor har søkt om bankens innovasjonspris, som er på over 1 million kroner. (Bilde: Stig B. Fiksdal/DNB)

Laber interesse for innovasjons-million

DNB utsetter frist.

Som digi.no har skrevet om i flere artikler gror det godt i den norske oppstartsfloraen. Innovative selskaper popper opp og flere ser muligheter for å ta ideer og gode konsepter ut i livet på egen kjøl.

Da skulle man også tro at interessen for storbanken DNBs innovasjonskonkurranse var feberhet. Storbanken lokker med 200.000 kroner som premie i åtte regionale delfinaler samt en hovedpremie på 1 million kroner.

Men da søknadsfristen for innovasjonsprisen gikk ut ved månedsskiftet mellom oktober og november satt bare storbanken med 333 søknader. I fjor var dette mer enn dobbelt så høyt med 722 påmeldinger.

DNB har nå forlenget fristen til 19. november og håper at flere vil bruke de neste dagene på å sende inn en søknad.

I fjor var det PCI Biotech som mottok prisen. Selskapet utvikler et legemiddel som kan forsterke effekten av cellegift betydelig. I år har DNB et delmål om at unge, gründere og småbedrifter skal være representert blant finalistene.

– Kunnskapsbasert innovasjon skal fortsatt være det kriteriet som skiller DNB Innovasjonspris fra mange andre innovasjonspriser, men prosjektene behøver ikke være like store eller like teknologiske som tidligere. Vi ønsker nå å fremme innovasjon blant flere grupper og i flere landsdeler og åpner for at flere typer deltakere skal kunne vinne konkurransen, så meld dere på, oppfordrer konserndirektør for Retail Norge i DNB, Karin Bing Orgland gjennom en pressemelding fra banken.

Og det burde være nok å ta av. En meningsmåling MMI har foretatt på vegne av den norske storbanken viser at en halv million nordmenn drømmer om å starte sin egen bedrift. 50.000 av disse har helt konkrete planer og en kvart million «ganske konkrete» planer.

- I Norge har vi lenge levd godt med oljen og oljeindustrien, og dette har også bidratt til at det har vokst frem mange nye selskaper innenfor oljeserviceindustrien. De fleste ideene til fjorårets innovasjonskonkurranse kom også fra olje- og energisektoren. Dette er vel og bra, men vi må samtidig utvikle nye bein å stå på. Vi ønsker å se mer innovasjon av alle slag – og mer kunnskapsbasert innovasjon. Men dessverre er det altfor få med høyere utdannelse som starter egen virksomhet, sier Bing Orgland i en pressemelding fra DNB.

    Les også:

Til toppen