Det nye grensesnittet til Windows 8, kalt Metro, er det som har fått mest oppmerksomhet til nå. Så langt har ikke det bidratt til å vekke entusiasme hos de store brukergruppene. (Bilde: digi.no)

Laber interesse for Windows 8

Vil det bli en ny flopp?

I oktober er det forventet at Microsoft vil lansere sitt nye operativsystem, Windows 8. Programvaregiganten har satt mye prestisje bak lanseringen som er viktig for dem. Håpet til Microsoft er at Windows 8 skal gi selskapet et sterkt fotfeste også på andre formfaktorer enn pc.

Analyseselskapet Net Applications har sett på nedlastningen av forhåndsversjonene som Microsoft har lansert av Windows 8 og sammenlignet med Windows 7 som kom for tre år siden.

20 av 10 000

Bare 0,18 prosent av alle PC-ene som gikk på nett i juni brukte forhåndsversjonen av Windows 8. Av de pc-ene som gikk på Windows var det bare 20 av 10 000 maskiner som ble drevet av det nye operativsystemet. Det melder Computerworld UK.

Sammenligner vi med juni 2009, fire måneder før Windows 7 ble lansert, sto den forhåndsversjonen for 0,75 prosent av bruken totalt sett og 0,8 prosent av alle Windows-baserte pc-er uansett versjon. Altså var det langt flere som var interessert i å laste ned og teste Windows 7 enn den kommende oppfølgeren.

2 til 3 ganger flere

Selv når man justerer for at forhåndsversjonene ble lansert på ulikt tidspunkt og at forhåndsvisningen av Windows 7 ble lansert tidligere på året enn Windows 8 ble, så er tallene klare, skriver Computerworld.

I den første måneden etter hvert forhåndsvisning var Windows 7 sin andel to til tre ganger større enn den Windows 8 har opplevd.

Nå viser disse tallene bare adferden til en liten gruppe brukere, men dersom indikasjonen slår til vil Microsofts nye flaggskip få en tøff start.

En suksess

Windows 7 har vært en stor suksess for Microsoft. Så langt har det blitt solgt 600 millioner lisenser. Siden januar til juni ble det solgt 75 millioner lisenser, noe som viser at salgstakten siden lanseringen har holdt seg svært stabil.

En del mener at Microsoft har en utgivelsessyklus for Windows som tilsier at annenhver versjonen av operativsystemet blir en fiasko, mens den andre halvparten blir en suksess. For eksempel var Windows XP en suksess, mens Vista ikke kan få det samme stempelet. Om dette gjentas med Windows 8 gjenstår å se.

Prisvåpen
Forrige uke ble det klart at Microsoft vil prise oppgraderingen fra gamle versjoner til Windows 8 svært lavt.

I en begrenset periode vil dette koste rett under 40 dollar. De vil med andre ord bruke prisvåpenet for å få flest mulig til å laste ned det nye operativsystemet.

Viktige bedrifter

Men det er i bedriftsmarkedet det skikkelige slaget vil stå. Det store spørsmålet er om bedrifter verden over vil begynne å kjøre sin maskinvarepark på Windows 8 eller om de vil fortsette å forholde seg til 7-eren.

Forut for lanseringen av Windows 7 så varslet Microsoft sine bedriftskunder om at de burde droppe videre utrulling av Windows XP og Vista, og heller satse på kommende Windows 7.

Dette har de så langt ikke kommunisert.

Nye formfaktorer

Da digi.no intervjuet Verner Hølleland i HP Norge tidligere i år sa han følgende om sine forventinger til Windows 8.

– Windows 8 innebærer ingen ytelsesgevinst på pc-er. Derfor regner vi ikke med at lanseringen av Windows 8 vil bety noe for pc-salget i år.

Men bedrifter som satser mer på nettbrett og smarttelefoner vil kunne finne Windows 8 svært interessant. Det er nettopp dette markedet Microsoft vil komme seg inn på. Det nye operativsystemet skal nemlig bane vei for at programvaregiganten kommer seg på nye formfaktorer og konkurrere med Android og iOS på nettbrett og smarttelefoner.

Microsoft varslet tidligere i sommer at de vil komme med sitt eget nettbrett, noe som med all tydelighet viser at de vil satse på andre plattformer enn bare PC fremover.

    Les også:

Til toppen