Laber start for sikker e-post

Dekker et opplagt behov, men ikke engang Deutsche Post greier å få brukere.

Deutsche Post DHL er både Europas største postselskap og verdens største logistikkselskap – «alle» kjenner jo til DHL – målt etter omsetning. De har 500 000 ansatte fordelt på 220 land og omsatte for 46 milliarder euro i fjor.

1. juli i år lanserte Deutsche Post en ny tjeneste, «E-Postbrief», til intern bruk i Tyskland. Poenget var å tilby en mulighet til å formidle digitale dokumenter like sikkert som vanlige brev. De som har en E-Postbrief-konto kan sende elektroniske brev direkte til andre kontoinnehavere. De kan også bruke kontoen til å sende «hybride» brev til dem uten konto: Brevet blir skrevet ut, lagt i konvolutt, forseglet og så levert på linje med vanlig post. Prisen er den samme uansett om brevet leveres digitalt eller elektronisk: 0,55 euro.

For å tegne en konto kreves personlig oppmøte på et postkontor, med legitimasjon. Det tilbys også en bedriftsvariant av tjenesten.

Tjenester av denne typen finnes verden over, viser en liste fra postalsanity.com som åpenbart ikke er komplett, blant annet fordi den mangler norske Protectoria.

Det uvanlige med Deutsche Post er at de ser på «sikker e-post» som en vesentlig kilde til framtidige inntekter.

I et intervju med Wall Street Journal forteller toppsjef Frank Appel i Deutsche Post at E-Postbrief er en «nøkkel til framtidig omsetningsvekst», fordi det er et «akutt behov for å bygge en pålitelig konfidensiell plattform for [digital] kommunikasjon».

Grunnlaget for den uttrykte optimismen, er at E-Postbrief skal ha greid å tegne over en million registrerte bruker i løpet av de fire første månedene tjenestene var i drift. På papiret er denne spredningen raskere enn Facebook, med den eksponentielle økningen dette skulle forespeile.

Ifølge epostalnew.com har imidlertid bare 10 prosent av disse registrerte brukerne faktisk prøvd tjenesten. Sett opp mot 39 millioner husholdninger som Deutsche Post leverer brev til hver dat, synes hundre tusen faktiske brukere av E-Postbrief å utgjøre et dårlig grunnlag for store forhåpninger.

På bedriftssiden har et hundretalls store bedrifter, med IT-selskapet SAP og forsikringsselskapet Allianz i spissen, tegnet seg. Det pågår nå en kampanje for å markedsføre tjenesten mot små og mellomstore tyske bedrifter.

Noe av Deutsche Posts iver kan forklares med behovet for å etablere E-Postbrief i forkant av en konkurrerende lansering i mars 2011: Da skal fellestiltaket De-mail fra Deutsche Telekom og United Internet være i drift. De oppgir å ha forhåndstegnet 700 000 brukere for sin tjeneste. De-mail antas å ville koste 0,10 til 0,20 euro for digital levering, og 0,54 euro for konvertering og levering på papir.

Begge konkurrentene reklamerer med at deres digitale e-post vil være like juridisk bindende som vanlige brev. Trass i høyere pris, tror postalsanity.com at Deutsche Post vil dra fordel av en bedre teknisk løsning.

Til toppen