Laber vekst for PC-markedet i Europa de neste årene

Analytikerne i Gartner Dataquest spår 14,6 prosent vekst i det europeiske PC-markedet i 2001. Deretter vil årsveksten trappes gradvis ned til 8,8 prosent i 2004.

Fordelt på segmenter, viser denne tabellen prognosene for prosentvis vekst i antall solgte enheter på det europeiske PC-markedet, ifølge GartnerGroup-selskapet Dataquest:

Segment 1999 2000 2001 2002 2003 2004
Yrke 13,1 6,1 13,7 11,4 11,2 9,7
Privat 32,7 20,3 16,5 7,5 7,0 6,7
Stasjonære 15,8 5,9 11,5 7,8 8,2 7,1
Bærbare 32,4 34,5 28,9 20,1 16,4 14,5
Totalt 18,0 10,1 14,6 10,2 10,0 8,8

Det europeiske PC-markedet består av 35,4 millioner enheter i 2000, 40 millioner i 2001 og 53 millioner i 2004.

Gartner forklarer den økte veksten i 2001 - 14,6 prosent mot 10,1 prosent i 2000 - med at de mange PC-ene som ble kjøpt inn av bedriftene i knallåret 1998 da blir modne for utskiftning. Hvorfor denne treårsbølgen ikke gjentas i 2004, gis det ingen forklaring på.

Lyspunktet i år er veksten i bærbare PC-er, på 34,5 prosent. Gartner advarer at raten ikke vil vedvare etter hvert som markedet mettes, og spår at veksten vil reduseres hvert år heretter, til under 15 prosent i 2004.

Øst-Europa vil få en gjennomsnittlig årsvekst på rundt 15 prosent, mot 10 prosent i Vest-Europa. Gartner kommenterer at selv om potensialet i Øst-Europa synes stort, er markedet der følsomt for pris og utsatt for ustabile økonomiske forhold.

Til toppen