Elkjøp har hatt tøffe ni første måneder i 1996 og presenterte torsdag svake tall for perioden. Av en omsetning på kr 1,68 milliarder, ned fra 1,72 milliarder i 95, tjente selskapet kr 38,3 millioner, en nedgang fra fjorårets kr 64,6 millioner. I disse tallene ligger det en ekstraordinær gevinst på kr 26,3 millioner for salget av hovedkontoret samt en ekstraordinær kostnad på kr 9,1 millioner for nedleggelsen av Aktuell-kjeden. Justert for ekstraordinære poster ble overskuddet kr 21,1 millioner kroner i årets ni første måneder.
- En av grunnene til de svake tallene er en dramatisk svikt i mobiltelefonsalget fra kr 409 millioner i 95 til kr 151 millioner i år, sier Erling Thune, informasjonsdirektør i Elkjøp til digi:data. En annen grunn er at vi overvurderte etterspørselen i forbindelse med julehandelen i 1995. Vi har solgt endel data- og televarer til lavere marginer enn vanlig. Til slutt har tapene i Aktuell-kjeden kostet dyrt, kr 17,8 millioner i driftstap i tillegg til de kr 9,1 millioner vi bruker for å stenge kjeden, sier Thune.
- Du skal også vite at vi har åpnet vår butikk i København hvor vi har hatt 60 dager med kostnader i forbindelse med opplæring og igangkjøring, men bare 5 dager med omsetning. Det har også påvirket resultatet. Vi åpner to nye butikker, i Jönköbing og Stockholm i 4. kvartal som har vi har store forventninger til. Vi har høye forventninger, særlig til butikken i Stockholm som legger like ved IKEAs nest mestselgende butikk i Sverige. IKEA og Elkjøp har ett tett samarbeide hvor IKEA bistår oss med å få lokalisert våre butikker i nærheten av deres. Effekten av kjøpet av Lefdal vil også få positiv innvirkning i 4. kvartal. Årets siste kvartal står tradisjonelt for 40 prosent av vår inntjening, så vi tror tallene vil bedre seg vesentlig inn årets utgang, sier Thune.
- Vi er fornøyd med resultatene, forholdene tatt i betraktning, men det er klart vi er misfornøyd med en nedgang fra 1995. Totalt hadde vi en omsetning på kr 2,5 milliarder med en inntjening på kr 103,2 millioner i hele 1995.