Labert salg av Tablet PC

I Europa selges det stadig 100 vanlige bærbare for hver Tablet PC, melder Canalys.

Det britiske analyseselskapet Canalys har kunngjort sin kvartalsvise undersøkelse av salget av Tablet PC i det såkalte EMEA-området, det vil si Europa, Midtøsten og Afrika. Den alt overveiende delen av salget foregår i Europa.

Canalys advarer mot å overvurdere markedsveksten på 25 prosent sammenliknet med samme kvartal i fjor. Poenget er at det gjennom flere kvartaler er blitt solgt over 100 bærbare PC-er for hver Tablet PC i Europa.

– Sammenliknet med første kvartal i år er det en nedgang på 11 prosent. Tablet PC haler ikke inn på vanlige bærbare PC-er i den grad vi hadde ventet. Vi trodde en stund forholdstallet vill kommet ned i 20 bærbare per Tablet PC på denne tiden. Selv om det ikke har slått an, tror vi markedet vil fortsette å utvikle seg, sier analytiker Mike Welch til digi.no.

De aller fleste Tablet PC som selges, er av den hybride typen, det vil si at de leveres med en eller annen form for tastatur.

– Bare rundt 7500 av de 33.570 som ble solgt i andre kvartal, var av den typen vi kaller «slate» [skrivetavle], altså helt uten tastatur. I denne nisjen er Fujitsu Siemens den eneste av de store leverandørene som satser, og de har en markedsandel på over femti prosent, forteller Welch.

Fra i fjor til i år falt markedet for helt tastaturfrie maskiner med 45 prosent. Fujitsu Siemens greide likevel å øke sitt salg med 11 prosent.

Canalys har en egen «kanal panel» på over 80 respondenter som melder tilbake om sine synspunkter på utviklingen av markedet for Tablet PC. Ut fra dette panelet mener Canalys at to hovedfaktorer forklarer at Tablet PC ennå ikke betraktes som et brukbart alternativ for medarbeidere på farten. Den ene er at prisen er så høy i forhold til vanlige bærbare at merinvesteringen ikke kan forsvares. Den andre er mangelen på spesifikke applikasjoner.

Lokalisering, det vil si oversettelse av håndskriftgjenkjenningen til andre språk enn engelsk, er også en faktor. Den norske versjonen er ennå ikke klar, og Welch peker på at italiensk er blant de store språkene som har vært forsinket.

– Jeg har ikke tall for hvor mange Tablet PC som er levert med andre språk enn engelsk. Det vi ser, er at tredje hver maskin som selges i EMEA går til Storbritannia. Det er en tendens som har gjort seg gjeldende gjennom flere kvartaler. De to andre store markedene er Tyskland med 14 prosent og Frankrike med 12. Deretter var det et sprang ned til Spania med 5 prosent.

Welch er likevel usikker på om lokalisering nødvendigvis vil føre til økt salg.

– Så lite som markedet er i dag, vil det være langt viktigere om man i et enkelt land fikk et gjennombrudd ved at Tablet PC ble sett på som et reelt alternativ til en bærbar PC. Det avhenger av pris og av tilrettelagte applikasjoner. Microsoft har ingen koordinert markedsføring av Tablet PC, men har overlatt oppgaven til sine lokale avdelinger. Her er det særlig Storbritannia og Tyskland som utmerker seg positivt, også med arbeid for å få utviklet tilrettelagt programvare.

Welch peker til slutt på at det vil være mer interessant for Microsoft å satse på lokalisering, når det helhetlige markedet øker.

    Les også:

Til toppen