Lærer nettaviser å ta betalt

Google, Microsoft, Oracle og IBM gir gode råd til mediehusene.

Nettaviser, blogger og andre redaksjonelle produkter på nettet i USA sliter med å få inn pengene - med mindre du heter Bloomberg eller Wall Street Journal og leverer børskritisk informasjon før alle andre.

Nå vil de største amerikanske IT-selskapene bøte på dette. Google, Microsoft, Oracle og IBM har alle svart på en henvendelse fra Newspaper Association of America - organisasjonen som tilsvarer MBL (mediebedriftenes Landsforening) her hjemme. Spørsmålet de fire store selskapene skulle svare på var følgende:

- Vi har ekstremt mange lesere. Men hvordan klarer vi å gjøre penger på dem?

Svarene fra de fire store selskapene Google, Microsoft, Oracle og IBM burde interessere alle som lever av å publisere på nett - også her i Norge.

I tillegg til de fire store har en rekke mindre og svært spesialiserte selskaper innfor mikrobetaling bidratt til å bygge en ny, strategisk forretningmodell for publisistene. Dette er tvingende nødvendig, for selv store og tradisjonsrike flaggskip som Washington Post og New York Times sliter på nettet.

De har - som sine norske kolleger - prøvd alt: Annonser, mikro-betaling, abonnement, sponsorater. Både enkeltvis og i kombinasjon. Men ingenting synes i dag å framstå som en bærekraftig modell - på, tross av at utgiftene ved å drive nettavis er langt lavere enn kostnadene ved en tradisjonell papiravis med trykkeri og fysisk distribusjon over lange avstander.

Hovedsynderen er i følge mange avisfolk nettopp Google, som faktisk klarer å kapitalisere journalistisk innhold ved å hjelpe folk å søke etter det. Google selger mikroannonser i store kvanta, og milliardene strømmer inn nærmest uten innsats. Mange mener at de snylter på aktører som bruker store ressurser på å skape det innholdet Google ikke kan eksistere uten.

Google er selv smertelig klar over dette, og har vist seg mer enn villige til å snakke med innholdsleverandørene. Selv om de utvilsomt ikke er fullt så villige til å gi fra seg pengene sine til de samme aktørene.

Derfor kan de i stedet by på en teknisk løsning, som de på sikt forventer å tjene enda flere penger på. Den heter Checkout, og er et system for mikrobetaling der det holder å logge seg inn en gang (se Nieman Journalism Lab). Er du interessert i å lese stoffet, er det alltid tilgjengelig. Samtidig skal du være klar over at du betaler de småpengene det koster.

- Vi tror at en åpen web er et gode både for brukere og publisister. Likevel er det ikke slik at «åpen» bestandig betyr «gratis», skriver selskapet i sitt svar til avisorganisasjonen.

I Checkout-systemet ligger det også muligheter for abonnement. For brukeren blir det nærmest et fett om man betaler fullt og helt eller stykkevis og delt - det er uansett så lite penger det dreier seg om. Men for avisene kan det bety en gevinst både når rasjonalisering og langsiktig, økonomisk planlegging.

Det viktigste av alt er likevel at Google-systemer er fullstendig merkevareuavhengig. Her er det mulighet for lesing av artikler som interesserer deg, uansett hvor stammer fra. Pengene blir rutet til opprinnelig opphavspublikasjon - fremdeles uten at leseren trenger å tenke over hvem hun eller han betaler for hva.

På den helt andre siden av skalaen finner vi selskapet CircLabs, med bare fire ansatte. Dette selskapet kan tilby et enkelt banner nyhetsstrøm på toppen av nettleseren, med mulighet for mikrobetaling og annonse-skreddersøm mot målgruppe.

Slike løsninger har vi utvilsomt sett før, men det nye er at du nå kan ta penger fra flere kilder samtidig - over en og samme lest og i ett enkelt grensesnitt både fra tilbyderen og mottagerens side. Det er for øvrig nyhetsbyrået Associated Press som finansierer selskapet, som har tilknytning til undervisningsinstitusjonen Missouri School of Journalism.

Selskapet Journalism Online har i følge AP allerede hatt en viss suksess med å lage et felles mikrobetalings- og abonnementssystem for en rekke aviser. Selskapet drives av to kjendiser i amerikansk medieverden: «Court TV»-gründeren Steven Brill og Wall Street Journals forlagssjef Gordon Crovitz.

Microsoft, IBM og Oracle har foreløpig ikke avlevert svar til de amerikanske avisene. Men det ventes at det også her vil komme forslag om tekniske løsninger som gjør betalingen smidigere og mer fleksibel, både sett fra lesernes synspunkt og for tilbyderne.

Samtlige av forslagene vi hittil kan oppsummeres med det norske ordtaket «mange bekker små blir en stor å». I nettavisverdenen vil det si at man endelig erkjenner at det er likegyldig for leseren hvor informasjonen kommer fra, bare den er fersk, etterrettelig og relevant.

Alle som bruker nettet for å oppdatere seg nyhetsmessig (og det gjelder utvilsomt de fleste av oss i dag) sjekker flere kilder. Og mange bruker iGoogle eller RSS-applikasjoner til å samle nyhetsstrømmen på ett sted.

De færreste vil huske om de har lest nyheten på VG.no eller Dagbladet.no I framtida kan de kanskje å vite det ved å sjekke fakturaen fra nettleverandøren sin.

Til toppen