Bradley Horowitz er sjef for produksjonsledelse i Google og er ansvarlig for tjenester som Gmail, Calendar, Google Talk, Google Voice, Google Docs, Blogger, Picasa og Google+. (Bilde: Google)

Lærte av Buzz-fiaskoen

Googles produktsjef snakker ut om selskapets sosiale forsøk.

Google åpnet i slutten av juni en begrenset «felttest» av den sosiale nettverkstjenesten Google+. For en drøy uke siden ble tjenesten gjort om til en åpen betatest.

Ansvarlig for Google+ er Bradley Horowitz, Googles sjef for produksjonsledelse. Han var også ansvarlig for Buzz, Googles forrige forsøk på å skape et sosialt nettverk. Det var på ingen måte vellykket, noe som først og fremst skyldtes personverntabber.

I et intervju med Wired forteller Horowitz at Google ikke ville ha vært der det er i dag med Google+ uten erfaringene fra Buzz, men han innrømmer at det dreier seg om dyrekjøpte erfaringer.

– Google+ er i dag ekstremt personvern-sensitiv og hensynsfull, hevder Horowitz.

På spørsmål om hva som skiller det arbeidet med Google+ fra arbeid med selskapet eldre prosjekter, svarer Horowitz at hvert av Google-produktene har opptrådt som et separat selskap.

– På grunn av måten vi vokste, gjennom ulike oppkjøp og voldsomme uavhengigheten mellom hver divisjon innen Google, har hvert produkt på en måte beveget seg i hver sin retning. Det forvirrende. Men Google+ er Google i seg selv. Vi utvider det på tvers av det vi gjør – søk, annonser, Chrome, Android, Maps, YouTube – slik at hver av disse tjenestene bidrar til vår forståelse om hvem du er, sier Horowitz.

Om dagens brukere av Google+ – hvor mange det er vil Google trolig ikke oppgi før kvartalstallene legges fram i oktober – sier Horowitz at Google har registrert at bare en tredel av det som deles, er tilgjengelig for alle. Resten deles innen begrensede kretser. Dette betyr i så fall at målingene som enkelte har presentert om aktiviteten på Google+ på ingen måte forteller hele sannheten.

Horowitz sier også at de fleste av målingene er basert på feil data.

Problemer

Dagens Google+-brukere opplever ifølge produktsjefen først og fremst to typer problemer.

– Der er tidlige brukere som nøye pleier kretsene sine. Den største utfordringen de møter, er det problemet med støy i strømmen, hvor noen få aktive mennesker overvelder samtalen. Vi trenger noen verktøy til å dempe den støyen eller presentere informasjonen på en måte slik at den ikke dominerer, sier Horowitz.

– Men det er en annen klasse med brukere som opplever at strømmen er tom. Enten har de ikke lagt til nok folk i kretsene sine, eller så har de ennå ikke knyttet seg til de menneskene de bryr seg om. De er engasjerer og besøker rett og slett ikke nok. Vi har planer klare for å møte begge ender av det spekteret, lover Horowitz.

Han vil ikke si stort om hva som kommer, men antyder at selskapet vil bygge videre på den omfattende delingen av medieinnhold som allerede eksisterer i Google+. Ikke minst støtten for deling av GIF-animasjoner ser ut til å ha blitt svært vellykket.

Penger

Google vet ifølge Horowitz ennå ikke hvordan selskapet skal tjene penger på Google+.

– Det er for tidlig å avgjøre det for vi forstår hvordan tjenesten blir brukt. Men dersom vi gjør en god jobb med å betjene brukerne, kan vi holde oss til Google-filosofien om at annonser er en slags skatt på produktet.

– For eksempel, dersom du og jeg snakker om hvor vi vil gå å spise middag på søndag, og systemet er smart nok til å forstå hva samtalen om og dermed tilbyr meg en 20 prosent rabatt hos en lokal restaurant, så er ikke det en plage. Det er et enorm verdifullt tilbud, sier Horowitz.

    Les også:

Til toppen