Detalj fra finansiell rapportering i Exie. Unit4 tar sikte på å tilby Exie-baserte apper for beslutningsstøtte. De skal selges gjennom en app store, og betales per bruk.

Lager «App store» for analyse

Unit4 legger oppkjøpet av norske Exie til grunn for en ny type virksomhetsstyring.

Før jul holdt den nederlandske ERP-leverandøren Unit4 – kjent i Norge gjennom datterselskapet Unit4 Agresso – en briefing for analytikere i Boston om sine planer innen fagområdene beslutningsstøtte («BI», «business intelligence»), forretningsanalyse og «CPM» («corporate performance management», virksomhetsstyring). Planene var oppsiktsvekkende nok til at de ble gjenstand for en rapport fra IDC: Unit4 Announces Roadmap for New Business Analytics Offering and Approach.

Poenget er at Unit4 er i ferd med å tillempe en ny tilnærming til distribusjon og bruk av verktøy for beslutningsstøtte og analyse.

Den nye modellen skal gjøre terskelen til beslutningsstøtte lavere enn den er i dag, gjennom målrettede og utvidbare applikasjoner distribuert gjennom en «app store» og betalt for etter en abonnementsmodell. Konseptet kalles BLINC Business Solutions.

Thomas Staven, ansvarlig for Corporate Product Management i Unit4, sier til digi.no at det hele følger av oppkjøpet av det norske CPM-systemet Exie. Dette oppkjøpet skjedde i august i fjor (2011): De tretti ansatte i Exie flyttet til Unit4 Agressos utviklingsmiljø i Nydalen i Oslo.

Unit4 forklarte da at Exies CPM-løsninger er «tilrettelagt for at alle ansatte i en organisasjon skal ha tilgang og enkelt kunne utnytte systemet». Exie leverer systemer for virksomhetsstyring til offentlig organer som Mattilsynet, Folkehelseinstituttet, Arbeidstilsynet og Forskningsrådet, samt til bedrifter som Tollpost Globe, ISS Facility Services og Aftenposten.

– Vi hadde en klar mening med dette oppkjøpet, fordi vi ser hvordan BI/CPM-markedet oppfattes som forvirrende der ute. Det blir stadig vanskeligere for bedrifter å forsvare tunge IT-prosjekter med store investeringer og langvarig inntjening. Flere og flere snakker om «app store» som en enklere måte å distribuere programvare, og vi ser en dreining mot abonnement og betaling for bruk, sier Staven.

Høsten 2011 ble brukt til å finpusse og konkretisere ideene.

– Etter hvert som vi snakket med analytikere og kunder tegnet det seg et klarer bilde av hvor vi burde gå. Vi vil gjøre det enklere å ta analytiske applikasjoner i bruk. De fleste organisasjoner har i dag konkrete problemstillinger, knyttet for eksempel til risikovurdering og kostnadskontroll, der man ønsker å finne fram til grep for å nå definerte mål. Men med tunge BI-systemer er implementeringsfasen lang, og det er vanskelig å få forankring i organisasjonen. Undersøkelser viser at bare 30 prosent av BI-implementeringer er i faktisk bruk.

Alternativet som Unit4 arbeider med, er å tilby konkrete «app», til spesifikke og rolleavhengige oppgaver, som skal være enkle å ta i bruk og enkle å utvide, og som bygger på en felles plattform slik at de samspiller med hverandre og med et gitt ERP-system. Også andre Unit4-produkter vil etter hvert levere «apper» til løsningen.

– En BI-app etter denne tankegangen skal gi anledning til å få rask gevinst, fordi de er mer eller mindre ferdig definert i det de lastes ned. La oss si at de skal løse 80–90 prosent av det man er ute etter. Exie-plattformen kan da brukes til å justere eller utvide det man trenger utover det. Utvidelsen krever forretningsforståelse, mer enn spesielle IT-kunnskaper. Man må forstå problemstillingen, og man må ha innsikt i informasjonsmodellen.

Salgsrapportering i dagens Exie.
Salgsrapportering i dagens Exie.

I utgangspunktet vil slike Exie-baserte BI-apper være tett integrert med Unit4s ERP-systemer Coda og Agresso, og vil i første rekke tilbys Unit4s egne kunder.

– Vi holder nå på med prototyping av disse appene. Utviklingen bygger på undersøkelser i flere land rundt hvilke funksjoner som er mest påkrevet. Vi håper å få en app store med Exie-baserte BI-apper på plass i løpet av juni.

Erfaringene hittil tyder på at kunder umiddelbart vil se et behov for to eller tre apper, til forskjellige roller i organisasjonen. Når de først er i gang, ser Staven for seg en spredning til flere apper og flere roller.

– Vi har kunder som har brukt Exie til å lage løsninger som var små i begynnelsen, og som så er blitt større. Begynner man med to eller tre apper, tror vi man raskt vil ta i bruk flere.

Behovet for forenkling innen BI er stadfestet de siste par årene av den raske veksten til QlikTech og deres verktøy QlikView. Staven mener Unit4 og Exie har gjort seg mange av de samme tankene, også i forhold til roller, men at løsningen de arbeider med nå er ganske forskjellig.

– Vi grunnlegger det hele på en felles plattform, slik at kundens app nummer to godt kan snakke med app nummer én. Man kan bygge et komplett CPM-system skritt for skritt. Som CPM-løsning gir Exie også anledning til å skrive data tilbake til kildesystemene, og også til å initiere handlinger dersom for eksempel en KPI («key performance indicator») skulle vise en urovekkende måling. Exie er også et system for samhandling, ikke bare analyse.

Unit4 lover å fortelle mer om dette på en lansering seinere i januar.

Til toppen