Lager helnorske nettsider fra India

Det norske selskapet Digimaker utvider staben kraftig i India, men satser for fullt på det norske markedet.

Norske Digimaker har etablert seg i Indias IT-mekka Bangalore. Selskapet har spesialisert seg på å utvikle webbaserte publiserings- og kommunikasjonssystemer.

Digimakers India-sjef Jan Nordlid har i dag 16 ansatte i Bangalore. I løpet av året utvider han staben til 100 personer og lønnsnivået er avgjørende for etableringen i India. De indiske lønningene er en femtedel av de norske.

- Den økonomiske gevinsten er likevel ikke er så stor som inntektsforskjellen tilsier. Det koster å etablere seg i en annen verdensdel. Overføring av kompetanse og kulturforståelse er heller ikke gratis, sier Nordlid til Bergens Tidende.

På kundelisten står alt fra Kongehuset, Fylkesmannen, Norske Skog og Kreftforeningen til internasjonale giganter som Mercedez-Benz i Midtøsten, Stor-Oslo Lokaltrafikk, Modum Bad og Financial Times, skriver Bergens Tidende.

Digimaker satser på «offshoring»: Jobbene forblir i samme selskapet, men lokaliseres der de kan gjøres billigst.

Gigantene IBM og Microsoft har likevel presset lønnsnivået, så Bangalore er ikke lenger fullt så prisgunstig, forteller Nordlid. Gevinsten i India er engelskkunnskapene og kompetansen.

Nå håper Norlind å flytte sammen med Microsoft i Banglore, ettersom Digimakers produkter er basert på Microsofts løsninger.

Digimaker har femti ansatte i Norge, men India-satsingen betyr ikke at det forsvinner arbeidsplasser på hjemmebane.

Selve produktutviklingen skjer i Norge, men flere av websidene vil bli produsert i India i fremtiden.

Til toppen