Google Maps tilbyr kart over blant annet flere store kjøpesentre, men ikke ned på hyllenivå. Google er heller ikke medlem av den nye alliansen. I illustrasjonen vises en oversikt over Mall of America i Minneapolis. (Bilde: digi.no)

Lager økosystem for innendørs navigering

Mobilleverandører i spissen for ny allianse.

Mobilleverandørene Nokia, Samsung Electronics og Sony Mobile Communications er blant de 22 selskapene som har etablert alliansen In-Location Alliance. Alliansen har som mål å støtte innovasjon og markedsutbredelse av innendørs posisjonering med høy nøyaktighet, samt av relaterte tjenester. Dette skriver Nokia i en pressemelding.

Som digi.no tidligere har omtalt, kan slike systemer for eksempel gjøre det enklere for kundene av en stor, selvbetjent butikk å finne fram til riktig hylle for den varen kunden ønsker å kjøpe. Andre muligheter inkluderer å hjelpe personer i et bygg med å finne nødutgangene i en nødsituasjon eller å sende personer en annonse med et aktuelt tilbud i det personene nærmer seg en butikk.

Løsningen alliansen sikter mot skal kreve lite strøm, ved at den blant annet er basert på Bluetooth 4.0, men også WLAN-standarder. Dette er teknologier som allerede finnes i de fleste smartmobiler. Det anses som en viktig oppgave for gruppen å sikre at løsningen er basert på åpne grensesnitt og standarder, slik at den kan støttes av ulike leverandører.

Løsningen vil etter alt å dømme baseres på at det i bygninger utplasseres en mengde Bluetooth-baserte «fyrtårn», som mobilen vil kunne gjenkjenne og beregne posisjonen sin etter.

I tillegg til de tre mobilleverandørene, er også Broadcom, CSR, Dialog Semiconductor, Eptisa, Geomobile, Genasys, Indra, Insiteo, Nomadic Solutions, Nordic Semiconductor, Nordic Technology Group, NowOn, Primax Electronics, Qualcomm, RapidBlue Solutions, Seolane Innovation, TamperSeal AB, Team Action Zone and Visioglobe. Men alliansen er åpen for

Medlemmene oppfordres til å gjennomføre pilottester og å presentere resultatene for alliansen. Det vil bli gjennomført ikke-kommersielle pilottester fra og med i år, sammen med verifisering av forretningsmodeller. Det er ventet at implementeringer av løsningen vil bli tilgjengelig for forbrukere i 2013.

    Les også:

Til toppen