Lager Skandinavias største spilltjeneste

Danske Egmont har overtatt SOL Games og skal lage Skandinavias største informasjonskanal for spill. SOL Games slås sammen med GameReactor og lanseres i Norge og Sverige mot slutten av denne måneden.

Nå kommer altså danske Egmont endelig til Norge med hele sitt familiekonsept EON.

Det opplyser administrerende direktør for Egmont Online, Michael Vad og sier det etter all sannsynlighet kommer til å skje i løpet av denne måneden. I første omgang blir det spillkonseptet GameReactor som skal lanseres på EON, men det skal bygges flere kanaler etterhvert.

Blant annet sier Vad at det kan bli aktuelt å legge til KIDS-konseptet som har gjort suksess i Danmark med sin tegnetjeneste og annen interaktivitet for barn. Han benekter at dette kommer til å bli problematisk i forhold til Walt Disney som Egmont har en sterk Donald-relasjon til i Europa. Disney har nylig selv introdusert lokale versjoner av sin nett-tjeneste rettet mot barn og unge i Skandinavia.

Men det er altså først og fremst den fusjonerte spilltjenesten som skal være kjernen i satsingen til Egmont. Ifølge Vad blir noe av det viktigste i satsingen å bygge opp små nettsamfunn (communities) der brukerne blant annet kan nettprate med hverandre under ulike paraplyer.

Spilltjenesten kommer i løpet av 1999 til å ha 500.000 aktive brukere per måned, hevder partnerne Egmont og SOL.

Vad sier at fordelingen av brukere fra SOL Games og Game Reactor er omtrent 50-50. Disse vil kunne lese redaksjonelt stoff, relevante pekere til andre tjenester og teste demoer av ulike online-spill og lignende.

Og det er ikke bare stoff som er knyttet til partneren Sony Playstation, men også til Nintendo 64 og andre populære fritidssysler..

En del av innholdet plukkes fra amerikanske Gamespot, en ettertraktet spilltjeneste som det amerikanske IT-forlaget Ziff-Davis står bak. SOL har lisens til å oversette innholdet.

Egmont har overtatt SOL Games fra Schibsted og SOL bygger seg i dag primært opp til en distribusjonskanal og trafikkmaskin for eksterne tjenester inkludert Game Reactor. Portalen skal være fokusområde i alt hva SOL driver med i Skandinavia, og Egmont har overtatt 100 prosent eierskap av SOL Games som har tjenester i alle de tre skandinaviske landene.

Når Games nå slås sammen med Game Reactor, som hittil kun har vært å finne i Danmark, vil det være en del overlappende tjenester som må justeres i forhold til hverandre.

Michael Vad vil ikke si noe om prislappen, men forteller at målet er å tjene penger på spilltjenesten innen år 2001 ("i løpet av to år"). I tillegg er ambisjonene at tjenesten plasserer seg de fem største på innholdssiden i Skandinavia, sier han og regner ikke med søketjenester som Kvasir og AltaVista i denne rangeringen.

I dag er EON blant de ti største webaktørene i Danmark, inkludert søkeaktørene.

Vad opplyser at de skal holde fast ved tilbud av gratis innhold til brukerne - inntektene skal komme gjennom andre kanaler enn abonnement.

Både annonsering og sponsing og referanser selges kommersielt på den danske tjenesten i dag. Også e-handel med spesialtilbud på for eksempel rabatterte spill til medlemmer av Game Reactor er en del av planene fremover.

Vad hevder at Egmont er veldig bevisst på uheldig sammenblanding i forhold til nettbrukerne og lover å holde den kommersielle virksomheten strengt adskilt fra den redaksjonelle.

Til toppen