Siemens lager trådsløst datanettverk av LED-er (Bilde: Siemens)

Lager WLAN-alternativ med LED-er

Siemens-forskere har femdoblet hastigheten.

Forskere ved Siemens har greid å overføre data trådløst ved hjelp av LED-lys i hastigheter på opp til 500 megabit i sekundet. Dette er fem ganger raskere enn det som var rekorden da digi.no sist skrev om denne forskningen for snart to år siden. Forskningen har blitt gjort i samarbeid med Heinrich Hertz Institute i Berlin.

Dette har blitt oppnådd ved å bruke en spesielt klar LED, Ostar LED fra Siemens' datterselskap Osram. Dataene overføres ved å modulere mengden lys som emitteres av LED-en. Dette styres av strømforsyningen til LED-en med en frekvens så høy at den nye fartsrekorden har blitt oppnådd. Endringene i lysstyrken skjer så raskt at de ikke skal være mulig å fange opp for det menneskelige øye.

På mottakersiden brukes en lysdetektor som gjør om lyssignalene til elektriske pulser. Rekkevidden for systemet er dog begrenset til fem meter med fri sikt når slike hastigheter skal oppnås.

Forskerne har demonstrert at man ved hjelp av fem LED-er kan sende med over lengre avstander når hastigheten er begrenset til 100 megabit per sekund. Hvor lange avstander man her snakker om, har selskapet ikke oppgitt.

Siemens lager trådsløst datanettverk av LED-er
Siemens lager trådsløst datanettverk av LED-er Bilde: Siemens

Teknikken kalles for VLC (Visible Light Communication) og har til tross for den relativt korte rekkevidden en rekke potensielle bruksområder. Siemens mener den kan erstatte WLAN i hjem i de tilfellene hvor det er mange nett og brukere, slik at alle bånd og kanaler er okkupert og datapakkene til stadighet kolliderer.

Lyset fra LED-ene vil bare kunne mottas innenfor lyskjeglen som senderen lager. Det skal heller ikke være mulig å avlytte signalene.

Også innen fabrikker og medisinske miljøer mener Siemens at VLC vil komme nytte, spesielt i områder hvor radiobasert dataoverføring ikke er mulig eller ønskelig.

I tillegg ser Siemens for seg at teknikken kan brukes til å overføre data fra for eksempel LED-baserte bremselys på biler eller togsignaler til henholdsvis bilen bak eller tog.

Ifølge Siemens har IEEE jobbet med å standardisere aktivitetene innen dette feltet siden 2007. Det er håp om at dette arbeidet vil være fullført innen utgangen av 2010.

Til toppen