Lån tvinger BT til strategiendring

Etter bare en dag som styreleder i British Telecom (BT) legger Christopher Bland totalt om på BTs strategi. Nå må konsernsjef Peter Bonfield (bildet) selge selskapet ut av både Japan og Spania som tidligere ble definert som kjerneområder.

Så sent som i november i fjor varslet konsernsjef i British Telecom, Peter Bonfield, at fokus for selskapet nå var Vest-Europa og Japan. Nå er hovedstrategien dramatisk endret.

I en pressemelding fra BT heter det at selskapet selger seg ut av teleselskapet Japan Telecom og selskapets datterselskap J-Phone (konkurrent til blant annet i-Mode), og det spanske mobilselskapet Airtel.

Kjøper er britiske Vodafone som betaler 4,8 milliarder pund eller nærmere 62 milliarder kroner i kontanter for aksjepostene. Vodafone sikrer en allerede dominerende rolle i begge selskapene etter handelen som BT informerte markedene om onsdag morgen.

Vodafone overtar BTs 20 prosents andel i Japan Telecom samt i det japanske selskapets mobildatter som i aksjer og opsjoner utgjør nær 25 prosent. BTs aksjepost i det spanske mobilselskapet Airtel utgjør 17,8 prosent.

BT sier i en pressemelding at inntektene skal brukes til å redusere gjeld på til sammen 4,4 milliarder pund eller vel 57 milliarder kroner.

Bonfield sier i en pressemelding tilbudet fra Vodafone representerte best verdi for BTs aksjeeiere dersom aksjene ble solgt.

Begge aksjekjøpene må gjdkjennes av regulatoriske myndigheter før de gjennomføres. Det japanske mobilselskapet J-Phone har over 10 million kunder, mens Airtel sitter med vel 7 millioner kunder. BT har vært engasjert i de to markedene siden henholdsvis 1999 og 1995.

Til toppen