Lånekassen starter pilotprosjekt til høsten

Lånekassens datasystemer er på sammenbruddets rand. Et pilotprosjekt skal starte til høsten, men konsulentselskapene trenger ikke ringe. Ennå.

Konsulentselskapene har vært ivrige til å tilby sine tjenester etter at Lånekassen gikk ut og etterlyste 300 millioner til oppgradering av datasystemene sine.

Men de trenger ikke å ringe denne uken, selv om lånekassen skal igang med et pilotprosjekt for utredning av hva de trenger av oppgradering. Lånekassens datasystem betjener 700.000 kunder, og tar seg av både saksbehandling og administrasjon av utbetaling og tilbakebetaling, og alt avhenger av et gammelt databasesystem fra begynnelsen av 80-tallet. Basen må oppgraderes, men det blir ikke iår - først skal det kjøres et pilotprosjekt.

- Det blir litt lapping iår, men vi skal ha igang et pilotprosjekt for å se på tekniske løsninger og kvalitetssikring, sier direktør Turid Hundstad. Hun er synes ikke pressemeldingen om "300 millioner eller sammenbrudd" signaliserer dårlig kommunikasjon mellom departementet og Lånekassen.

- Det blir ikke alt neste år uansett, men vi regner med å få rundt 30 millioner til neste år. Det er et løst anslag, og vi regner med å fordele arbeidet over fem år.

Det er først og fremst sikkerheten og brukervennligheten som skal stå i fokus med det nye systemet, samtidig som det skal tilnærmes idealet om døgnåpen forvaltning.

- Vi har kikket på diverse banksystemer, men vi er jo ikke en bank, så det finnes ikke noe standardsystem som passer til våre behov, sier

avdelingsdirektør Magne Mevold til digitoday.

Han forteller at Lånekassens datasystem, som var veldig moderne ved anskaffelse på 80-tallet, er både ressurskrevende, tungvinst og systemkrevende.

- Vi må ha mer åpne løsninger. Flere konsulentselskaper har ringt, men dette prosjektet kommer til å gå ut på anbudsrunde, kanskje allerede til neste år. Vi skal være sterkt involvert i kravspesifikasjonene, vi kan ikke ha standardløsninger, sier Mevold.

Departementet er helt på det rene med at Statens Lånekasse for Utdanning har stort behov for oppgradering.

- Det er en kamp om midler, men jeg tror ikke det er noen som har så store behov som Lånekassen, sier fungerende ekspedisjonssjef i Kirke-, utdannings og forskingsdepartementet Olav Vaagland.

Han forteller at USA-firmaet som tok seg av Lånekassens sårbarhetsanalyse i forbindelse med overgangen til år 2000, aldri hadde sett noe så stort og omfattende. Blant firmaets kunder finner man også en av USAs største investeringsbanker, Chase Manhattan.

Til toppen