ANALYSER

Langt frem til Dell er snudd

At Dell sliter er ikke nødvendigvis negativt for kundene, påpeker Gartner.

16. mai 2007 - 11:13

Direkte-modellen til Dell gjorde dem til den største PC-leverandøren i verden, men så gikk det galt. Forklaringene er mange, men Dell faller fortsatt - tall fra første kvartal viser at mens markedet vokser fort faller Dell-salget.

Dell har slitt i halvannet år og var trege til å ta tak i problemene. Men nå er de hvertfall godt i gang, mener Gartner. Analyseselskapet mener likevel at Dell står ved en skillevei i sitt 23 år lange liv.

Michael Dell er tilbake i sjefsstolen og har gjort en del grep, men det er langt frem og det er også langt igjen til man kan avgjøre om grepene Dell har gjort vil rette opp skuta. Det er rådet Gartner serverer til IT-kjøpere i en fersk leverandør-analyse av Dell.

Dell har gjort en del grep, blant annet ansatt fire nye toppledere og selskapet har innsett at de ikke bare kan leve av direktesalg. Dell har også sagt at de skal øke utviklingen av egen teknologi og satse mer på tjenester, ikke bare ren maskinvare.

Gartner lister opp hvor Dell bommet og hva de må gjøre:

- Dell forutså ikke den voldsomme veksten i salget av bærbare til privatkunder og har ikke hatt gode nok maskiner.

- Dell har innrømmet at de må trene om sine selger til ikke bare å selge maskinvare, men dekke mer fullstendige behov som inkluderer tjenester. Dell må slutte å prate så mye om pris og boks og heller - som deres konkurrenter - snakke om å løse behov.

- Dell må lage en ny strategi på hvordan de skal lykkes i de raskt voksende markedene i Kina, Russland, India og Brasil. Dell satset alt for mye på det amerikanske markedet.

- Dell må gire opp egen forskning: De bruker i dag bare 1 prosent (600 millioner dollar) av sin omsetning på utvikling av egne teknologier. Til sammenligning bruker HP 3 milliarder dollar i året.

- Dell må bli mye flinkere til å betjene de små og mellomstore bedriftene med enklere løsninger for backup og sikkerhet.

Mange av grepene som Dell har gjort er riktige, men det er alt for tidlig å si om Dell vil lykkes, mener Gartner. Det vil komme mange andre store endringer: Dell må blant annet gjøre oppkjøp og inngå nye partnerskap, slik Dell Norge-sjef Michael Jacobs nylig varslet man skal gjøre her i Norge.

    Les også:

Det vil ta minst halvannet år før Dell er ferdige med å gjennomføre endringen de har varslet. Jobben er stor, sier Gartner og peker på snuoperasjonen HP har gjennomført. HP skulle bare tilbake, mens Dell må endres. Ikke vent hyggelige Dell-tall på minst er år, spår Gartner.

Og at Dell sliter er nødvendigvis ikke negativt for kundene:

"Dell er en sterk leverandør og kundene kan bruke disse turbulente tider i Dell til sin fordel ved å sikre at kundevennlige forhold blir godtatt når man forhandler," skriver Gartner i sin konklusjon.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.