Lanserer DirectX 6 neste uke

Microsoft skal etter planen lansere DirectX 6 neste uke. Ikke minst 3D-ytelsen skal være kraftig forbedret. Men Microsoft har allerede startet utviklingen av de to neste utgavene.

Ifølge ZDNet UK skal den nyeste utgaven av DirectX gi økt 3D-ytelse, 25 ganger hastighetsøkning i dannelsen av teksturer og forbedret musikkytelse.

Kevin Bachus, Microsofts produktsjef for DirectX, sier til ZDNet UK at 3D-applikasjoner vil kjøre merkbart raskere uten driveren eller applikasjonen. Trolig vil man oppleve en ytelsesøkning på 30 prosent.

Bachus oppfordrer også alle utviklere om å komme med tilbakemeldinger om hva som ønskes i de senere utgavene av DirectX.

- Jeg kan ikke understreke nok hvor mye vi lytter til dere. Microsoft er i en uvanlig posisjon fordi vi vet hva maskinvareprodusentene vil gjøre noen få år framover. Men hvis dere ikke forteller oss hva dere ønsker, kan dere ikke klage hvis ønsket ikke er tilfredsstilt, sier han.

Bachus kan også fortelle at Microsoft forsøker å gjøre DirectX enklere og raskere å programmere. Det skal også ha muligheten til å støtte all maskinvare som vil være tilgjengelig i år 2000.

Tidligere i juli intervjuet InfoWorld Electric Mark Kenworthy, som også er tilknyttet Microsofts DirectX-avdeling. Han kunne fortelle at DirectX 7 ventes å komme i andre kvartal av 1999. Denne utgaven skal blant annet inneholde støtte for flere prosessorarkitekturer, blant annet Intels Katmai. I tillegg skal den inneholde støtte for AMDs 3DNow multimediainstruksjoner.

Kenworthy fortalte også at Microsoft allerede arbeider med DirectX 8, i det såkalte Fahrenheit-programmet med Hewlett-Packard og Silicon Graphics. Denne versjonen vil opprettholde full binær kompatibilitet med Direct3D applikasjoner og drivere, men vil også integrere OpenGL API-en for å betjene profesjonelle applikasjoner for blant annet DAK og vitenskapelig bildebehandling.

Bachus avslører overfor ZDNet UK at polygonoppfriskningsraten vil øke fra 750.000 per sekund i dag til 10 millioner per sekund neste år. I år 2000 regner Bachus med at tallet er 25 millioner polygoner per sekund.

Dette kan bety at ikke minst utviklere av spill kanskje må revurdere måten de programmerer på for å få fullt utbytte av dette potensialet.

DirectX er en samling av drivere som et designet for å utnytte de potensielle mulighetene som finnes for multimedia og spill i Windows. Driverne gjør det mulig for multimediautviklere å skrive spill, applikasjoner og mer avanserte web-sider uten å måtte bekymre seg over spørsmål om maskinvarekompatibilitet.

Til toppen