Lanserer enda en norsk søketjeneste

TV2 og A-pressen mener at markedet for søketjeneste i Norge slettes ikke er fullt og etablere nå sin egen.

Drevet av inntekts- og aksjekurs til Google har konkurransen om søk og telefon/adresse-oppføringer eksplodert i løpet av 2005. I USA lanserte Yahoo og Microsoft nye søkemotorer og her i Norge lanserte Schibsted Sesam mens Eniro kjøpte opp Findexa.

Men markedet er ikke fullt, mener TV2/Nettavisen og A-pressen. I dag offentliggjorde selskapene et samarbeid om en ny søketjeneste som skal servere både treff på norske nettsider og katalogoppslag (telefonnummer, adresser og kart).

TV2 Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum (medgir at konkurransen har blitt tøffere i løpet av høsten, men mener det er rom for enda en aktør.

- Omsetningen for norske papirkataloger som telefonkatalogen var i fjor på 1,7 milliarder kroner. Stadig mer av Mer av dette skal over på nettet og det gir rom for flere konkurrenter, sier han til digi.no.

TV2 (som eier Nettavisen) og A-pressen satser dessuten med A-pressens mange aviser i ryggen. Bedre lokale søk er hovedmålet.

- Google gir dårlig hjelp når du bor på Lillestrøm og vil finne en rørlegger. Heller ikke de andre norske aktørene er gode nok, påpeker Stavrum.

Han forteller at den nye søkemotoren skal inkludere treff fra tekstarkivene til A-presseavisene. Og det er gjennom nettsidene til TV2, Nettavisen og alle A-pressen-aviser mesteparten av trafikken skal komme.

- Søketjenesten skal få et eget brand og en URL, men mesteparten av trafikken vil komme fra de etablerte nettsidene til oss og A-pressen, forteller Stavrum.

TV2 Nettavisen har allerede en katalogtjenesten med telefonnummer-data som de bearbeider og serverer til sine lesere, men selskapet arbeider med å kjøpe inn to nødvendige komponenter, bekrefter Stavrum.

- Vi skal kjøpe inn en søketeknologi, kanskje fra Fast, men det er flere muligheter, påpeker han.

I tillegg trenger det nye samarbeidet en partner som eier en søkemotor for å kunne servere nettside-treff, det nye selskapet skal ikke gjøre denne kostbare etableringer selv slik Schibsted har gjort. Aktuelle partnere er aktører som Google eller Yahoo, men Stavrum skal bare servere deres norsk nettside-treff.

TV2 Interaktiv-sjefen vil ikke sette noen konkret dato for lanseringen av det nye selskapet, men forteller at det skal skje i god tid før sommeren.

Til toppen