Lanserer forretningsanalyse for mellomsjiktet

Business Objects forbereder en serie analytiske applikasjoner for å fylle tomrommet mellom vanlig spørring og rapportering, og redskap for tunge statistiske modeller.

Det fransk-amerikanske programvarehuset Business Objects har vokst raskt med sine verktøy som lar vanlige brukere spørre og trekke rapporter fra datavarehus og andre databaser. Bedrifter er blitt oppmerksomme på hvilke muligheter som ligger i at både interne brukere og eksterne kunder gis anledning til å foreta analyser.

- Vi fikk en aha-opplevelse fra kundene våre da vi lanserte vår web-løsning, forteller markedssjef David Kellogg. - Denne løsningen gjør det mulig å arbeide meningsfylt gjennom et web-grensesnitt som ikke krever noen nedlastinger til klienten. Vi trodde det først og fremst ville brukes av interne medarbeidere for å oppnå en mer fleksibel arbeidssituasjon. Men de tre første kundene brukte det på sine ekstranett. Plutselig kunne de tilby partnere et redskap til å holde oversikt over det de gjorde av innkjøp. For dem var dette et viktig konkurransemoment.

Kellogg mener å kunne spå at markedet for verktøy for web-basert spørring og rapportering fra datavarehus vil vokse fra tre milliarder dollar i 1999 til 12,8 milliarder dollar i 2003. Samtidig har han identifisert et nytt marked for analytiske applikasjoner. Erfaringen er at mange brukere ønsker å stille vanskeligere spørsmål enn det er praktisk å gjøre med spørre- og rapporteringsverktøyene, samtidig som de ønsker at svarene skal komme like raskt.

- Dette er noe annet enn de tunge spesialistverktøyene for statistisk analyse og modellering, presiserer han. - Verktøyene skal kunne brukes av folk som skal følge med på kunder, produkter, tjenester, innkjøp og så videre. Etter hvert vil disse verktøyene nærme seg spesialistverktøyene i funksjonalitet, samtidig som de beholder innretningen på ikke-spesialister innen statistikk og IT.

Ideen til Kellogg er at disse analytiske applikasjonene skal gi grunnleggende funksjonalitet, og samtidig være åpne for skreddersøm. Han sammenlikner med halvferdige pizzaer - ikke frosne - som du kan velge å forbedre med mer krydder, ost og pepperoni, men som også gir et måltid slik de er. Business Objects leverer en arkitektur og de grunnleggende komponentene, som du kan bygge ut etter evne og interesse.

- Vi har laget et produkt vi kaller Application Foundation som ligger i bunn for applikasjonene, og som fungerer som et grensesnitt mot de underliggende spørre- og rapporteringsverktøyene. De første standard applikasjonene er tilgjengelig i dag, innen kundeforhold. Deretter vil det komme moduler innen produkter og tjenester, innkjøp, samt finans og personal.

For at ikke-programmerere skal kunne lage egne tilpassede applikasjoner, har Business Objects framstilt et syttitalls "analytiske maler" ("analytical templates") bestående av kjente analyseteknikker i generisk form. Jeffrey Pease som leder markedsføringen til selskapets avdeling for analytiske applikasjoner, drar et eksempel.

- Et viktig hjelpemiddel er Pareto-diagrammer som får fram fenomener etter den kjente "80/20"-regelen, der for eksempel 20 prosent av feilene står for 80 prosent av merkostnadene på grunn av feil. Det gjelder å identifisere hvilke 20 prosent det dreier seg om. Malen ble brukt av et større telekom-selskap med tjenestegarantiavtaler som stadig utløste straffeutbetalinger. Den greide raskt å finne fram til de tre problemene som sto for 65 prosent av utbetalingene, og også de fire som sto for 80 prosent, og de fem som sto for 95 prosent.

Standardapplikasjonen for kundeforhold er beregnet på ledere innen salg og markedsføring som ønsker enkle redskap til å følge med i salg, kundeforhold og kampanjeanalyser. Den skal hjelpe til å avdekke hvilke kunder som faller fra eller som kjøper mindre, hvordan man skal håndtere prisnedsettelser, og hvor hen i kjøpsprosessen det er størst fare for at kunden faller fra.

- Under et pilotprosjekt oppdaget en bruker der kundekretsen som kjøpte mest, stadig vekslet, at omsetningen ville dobles dersom man greide å ta vare på 16 prosent av kundene i platinumkategorien.

Kampanjemodulen skal blant annet kunne løpende analysere salget av produkter før, under og etter en kampanjer, slik at man får til en virkelig "return on investment" analyse av markedskampanjer.

Kellogg understreker at dette er nøkterne verktøy til bruk for ledere uten spesielle forkunnskaper, og at det først og fremst dreier seg om å fylle et tomrom i markedet, ikke å utfordre lederne innen CRM eller tilsvarende verktøy. Samtidig tror han at markedet for slike analytiske applikasjoner vil vokse raskt, nærmere bestemt til minst seks milliarder dollar innen 2004.

Verktøy fra Business Objects er tilgjengelig i Norden gjennom Component Software Group ASA.

Til toppen