Lanserer mobilportal på bøljan blå

Telenor vil lansere mobilportalen djuice.com i det internasjonale markedet ved blant annet å bli hovedsponsor for Knut Frostads neste Whitbread-deltakelse. Gildet koster Telenor 65 millioner kroner.

For de pengene regner Telenor å få tilbake masse oppmerksomhet. Under forrige Whitbread-seilas skaffet Frostad & Co sponsorene sine 60 timers sending på norsk fjernsyn, i hovedsak TV 2 og 756.000 spaltemillimeter avisartikler for en budsjettramme på 80 millioner kroner.

Det nåværende prosjektet er mye dyrere, og Telenor Mobile Communication betaler 54 prosent eller 65 millioner kroner av totalbudsjettet på 120 millioner kroner.

Direktør i Telenor Mobile Communication, Olav Henrik Kjorstad, sier selskapet skal forsøke å skape en daglig nærhet til mannskapet og konkurransen, helt unik gjennom bruk av mobil Internett teknologi.

Whitbread-seilasen, som nå har skiftet navn til Volvo Ocean Race starter i Southampton i Storbritannia 23. september neste år, men avslutningen er lagt til Norden og Nord-Tyskland som følge av at Volvo har kjøpt arrangementet og blitt dets hovedsponsor.

Seilasen blir dermed en viktig brikke i Telenors internasjonale lansering av sin internettportal. Konkurransebåten blir også oppkalt etter djuice.com, selv om kommunikasjonen med båten må skje på andre måter enn via mobilnettet.

I tillegg til Telenor Mobile Communications vil selskap som Nera, Wilhelmsen, SAS og NutriPharma prege båten som sponsorer.

Prosjektdirektør for djuice.com, Per-Christian Andersen, er overbevist om at dette er en god investering.

- Vi anser dette som en av de beste og største markedsføringsarrangementene for å bygge en merkevare og treffe internasjonale målgrupper. Vi tror at vi får mer igjen for denne store aktiviteten enn å kjøpe reklame ute i de markeder som vi skal inn i, sier han, og avslører selskapets målsetting med sponsingen:

- Dette vil være det viktigste prosjektet i de nærmeste to år for å lansere djuice.com internasjonalt, og skape en ledende merkevare innenfor mobilt Internett.

Telenors mål er å etablere djuice.com som varemerke i 25 land de neste tre årene.

Knut Frostad ledet "Innovation Kværner" i forige Whitbread-seilas, men da med Kværner som hovedsponsor. Da var Telenor Mobil en av de mindre sponsorene, og det falt tydeligvis så i smak at selskapet nå overtar styringen og navnet på båten.

Til toppen