Lanserer ny norsk musikktjeneste på mobilen

I Telenors hender dukket dTrax opp av asken til Freetrax. Vips kan du både lytte til hitlåter på PC-en og sende til kompisens mobiltelefon - men du må betale via SMS.

Telenors djuice står bak utviklingen av musikktjenesten dTrax.

Selskapet er bygd på det faktum at Telenor overtok Freetrax, som ikke klarte på tjene nok penger på å tilby musikk på nettet.

Freetrax eksisterer imidlertid fortsatt som en musikktjeneste rettet mot både norske og utenlandske nettbrukere.

Det nye nettstedet, dTrax, skal lanseres denne uken og tilbyr mobilstreaming av "de siste låtene fra verdens største artister" og "de hotteste og ferskeste låtene". Enn så lenge har de Norges eneste representanter for det utvidede rockestjerne-begrep, Motorpsycho sammen med Garbage, 22 Pistepirrko, Savoy og etpar andre artister å tilby.

Selskapet fremmer den heller friske påstand at de tilbyr "Verdens første digitale jukebox", noe som nok vil komme som en overraskelse på alle de som har brukt PC-en sin som digital jukeboks i mange år. Men dTrax skal iallefall tilby tusenvis av låter både fra små og store plateselskaper, og disse kan lastes ned til datamaskinen, eller "sendes" til venners mobiltelefoner.

Når du kjøper låta, betaler du med tekstmeldinger. For å bruke tjenesten må du ha en PC med Windows Mediaplayer, og du må være tilknyttet en norsk mobiloperatør for å få bruke dTrax.

Å høre en låt koster mellom fem og ti kroner. Nyhetene på førstesida koster ti kroner og de siste ti låtene koster kr. 6,50 per sang. Ellers krever tjenesten en femmer per låt.

dTrax gjør også forsøk på å argumentere overfor ivrige musikknedlastere som etter Napster er blitt vant til at alt skal være gratis og fritt tilgjengelig.

Hvorfor betale for å høre musikk på nettet spør du kanskje? For det første får du låter på dTrax før noen andre får dem,og ofte før de havner i butikken. For det andre er dette lovlig og artistene får betalt for musikken sin.

De som logger seg inn kan sende gratis SMS fra nettstedet, men da må mottageren finne seg i å få litt reklame nederst i meldingen.

Til toppen