Lanserer "uavhengig" spillblad

Forlagshuset Hjemmet Mortensen satser på spillmarkedet med det nye bladet PlayStation. Bladet får altså samme navn som spillkonsollen fra Sony.

Rett etter skolestart satser forlagshuset Hjemmet Mortensen på å kunne lansere enda en ny tittel i sin mangslungne bladflora. Da kommer PlayStation ut med første nummer. Lesermålgruppen vil være dem som har PlayStation-spillkonsoller. Bladet vil komme ut annenhver måned i et opplag på rundt 20.000.

Sony står bak spillkonsollen PlayStation, og den ene eieren til Hjemmet Mortensen, Egmont, markedsfører produktet i Norge (gjennom Egmont Film).

Hovedtillitsvalgt blant ansatte i Hjemmet Mortensen, som er medlemmer i Norsk Journalistlag, Alexander Berg, ser at det kan dukke opp etiske problemstillinger i denne saken. Berg arbeider til daglig som journalist i bladet Hytteliv.

- Kan det dukke opp etiske problemer for journalister når man lanserer et blad som heter det samme som et produkt?

- Det er en problemstilling som er verdt å tenke på, og som man må se i forhold til Vær Varsom-plakaten og tekstreklameplakaten. Det kommer vel også an på hvordan bladet blir ved lansering. Flagges det som et kundemagasin og intet annet er det kanskje ingen etiske problemer. Flagges bladet derimot som et journalistisk produkt, stiller saken seg annerledes, sier Berg til digi.no.

- Tror du innlemmelsen av et sånt blad i bladporteføljen vil kunne svekke Hjemmet Mortensens seriøsitet?

- Nei, det tror jeg ikke. Det vil jo inngå i en portefølje på over 20 bladtitler, og vil vel kanskje ikke bli lagt spesielt merke til, tror Berg. Han regner med at saken blir tatt opp i klubben ved neste anledning - til en generell diskusjon i forhold til Vær Varsom-plakaten.

- Jeg forventer generelt at forlaget holder orden på pressens etiske prinsipper og vurderer ethvert magasin i porteføljen opp mot disse. Lanseringen av PlayStation kan i så måte være nyttig for å holde diskusjonen om de etiske prinsippene levende, hvilket den bør være i en mediebedrift av vår størrelse, sier Berg.

Redaktør for det nye bladet blir Inge Matland, som også er redaktør for bladet Tekno.

- Bladet vil bli det norske offisielle PlayStation-bladet, og det vil i hvert nummer legges ved en CD-rom med demo på spill. Redaksjonen vil være uavhengig, men kun skrive om PlayStation, sier Matland, og understreker at dette er populært stoff.

Han ser ikke noen etiske betenkeligheter med å lansere et blad med det sammen navnet som et produkt.

- Dette vil bli et rent spillblad som blant annet vil inneholde presentasjoner av de nyeste spill, nyheter, juksekoder og bakgrunnsstoff. Vi regner med at dette er et blad som kan selge godt, vi utgir jo dette fordi vi tror det kan bli populært, sier Matland.

Det er foreløpig vage planer om å lansere en nettjeneste i forbindelse med bladet.

- Vi kommer kanskje til å legge ut noe stoff, men det er uaktuelt å legge ut hele bladet, sier Matland. Det er heller ikke planer om en satsing på TV i forhold til Internett og PlayStation.

I redaksjonen vil det i første omgang kun være tilknyttet endel frilansere i tillegg til redaktøren.

Markedssjef for blant annet for det nye Playstation-bladet, Inger Hardmo, forteller at det i fjor ble solgt 47.000 PlayStation-konsoller (maskiner) i Norge, og 300.000 spill.

- Det finnes få norske bladet for spillmarkedet, og vi har blitt møtt med interesse fra annonsører. Om ikke jeg visste at det finnes interesserte annonsører, ville ikke bladet blitt lansert, sier Hardmo.

Til toppen