Lanserte åpen standard for mobilgrafikk

OpenKode skal gjøre det enklere å lage kryssplattform multimedie-programvare for mobiler.

Mens de aller fleste stadig benytter Windows som operativsystem på PC-en, er situasjonen langt mindre oversiktlig på mobiltelefonene. Her finnes det en rekke operativsystemer med betydelige markedsandeler. Dette gjør det vanskeligere å lage programvare til store brukergrupper.

En løsning er selvfølgelig å satse på Java, men heller ikke dette er problemfritt, og man taper ytelse sammenlignet med programvare som er laget for den enkelte plattform. Ikke minst gjelder dette krevende ytelseskrevende programvare for grafikk og multimedia.

Khronos Group,en bransjeorganisasjon med en mengde teknologiselskaper på medlemslisten, kunngjorde for omtrent et år siden at selskapet var i ferd med å sette sammen en royalty-fri, kryssplattform standard som kombinerer et sett med programmerings-grensesnitt (API-er) i en omfattende spesifikasjon for akselerering av rike medie- og grafikkapplikasjoner. Denne uken ble spesifikasjonen lansert.

    Les også:

OpenKode 1.0 er nå tilgjengelig, sammen med en testsuite for produktgodkjennelse i henhold til OpenKode-varemerket. Allerede under denne ukens Mobile World Congress i Barcelona har flere medlemmer av Khronos Group demonstrert produkter som er i overensstemmelse med spesifikasjon, som kan benyttes royalty-fritt.

Khronos Group skal også samarbeide med FreeKode-prosjektet om å lage en åpen kildekode-basert utgave av OpenKode.

- Anvendeligheten til Apple iPhone har allerede påvirket mobilindustrien i stor grad, og nå krever kundene tiltrekkende og høyt funksjonelle brukergrensesnitt og applikasjoner som i sin tur krever sterkt integrerte arkitekturer for grafikkakselerering, sier Jon Peddie, leder for Jon Peddie Research, i en pressemelding.

- Khronos bør applauderes for å skape en åpen standard som ikke bare møter problemet med fragmentering i de mobile plattformene, men som også leverer en åpen arkitektur som kan tilby et prosesseringsgrunnlag på lav nivå for en lang rekke programvareplattformer, inkludert Windows Mobile, Brew, Symbian med UIQ eller S60, Limo, Google Android og WIPI, som alle har behov for å levere en fantastisk medieopplevelse til brukerens håndflate, sier Peddie.

Programmeringsgrensesnittet, OpenKode Core API, skal være et lite og lett abstraksjonslag som skal være lett gjenkjennelig for POSIX- og C-programmerere for å få tilgang til operativsystem-ressurser, samtidig som at kodeendringene som må gjøres for å flytte applikasjoner mellom Linux, Rex/Brew, Symbina, Windows Mobile, WIPI og RTOS-baserte plattformer er minimale. OpenKode Core tilbyr blant annet flertrådkjøring under en hendelsesdrevet arkitektur. Samtidig vil et OpenKode Core-bibliotek typisk være på under 100 kilobytes i størrelse.

OpenKode 1.0 definerer også en mediestack ved å bringe sammen Khronos' egne medie-APIer for OpenGL ES og OpenVG med EGL-utvidelser (Embedded-System Graphics Library) for akselerering av blandet 3D og vektor-basert 2D-grafikk. OpenKode skal også benytte kommende utgaver av EGL til å integrere synkronisering og dataprosessering av strømmende media ved å ta i bruk medie-APIene OpenSL ES og OpenMAX. Dette skal gi akselerert video- og audiofunksjonalitet som er fullt integrert med grafikkprosessering, og kan brukes til å akselerere programvare som benytter 3D-baserte brukergrensesnitt, spill, Flash- og SVG-avspillere, TV- og videoapplikasjoner, samt mediespillere.

OpenKode kan også, gjennom relevante JSR-er (Java Specification Request), tilby akselerering for Java.

Flere leverandører har annonsert nye eller kommende implementeringer av OpenKode. Dette inkluderer Nvidia, som skal benytte OpenKode sammen med den nylig annonserte applikasjonsprosessoren APX 2500. Nvidia skal i løpet av noen måneder tilbyr et utviklersett (SDK) med gjenbrukbare samlinger av kildekode for bruk av APX 2500 basert på OpenKode.

Japanske Acrodea har allerede denne uken gitt ut utviklingsversjoner av OpenKode 1.0 for Windows og Mac OS X. Disse er fritt tilgjengelige på denne siden. I tillegg har selskapet kunngjort at det vil portere OpenKode til Brew-plattformen.

Dessuten skal Antix Labs implementere OpenKode 1.0 i selskapets Game Player-klient for Motorolas UIQ-enheter.

Til toppen