Lar alle bestille timer over SMS

Findexa/Gule Sider har laget et SMS-system som lar små bedrifter outsource bestillinger

Som den største utgiveren av katalogprodukter i Norge, tilbyr Findexa nå bedriftskunder en SMS-løsning til 20.000 kroner som kan bli den neste store hit i salgskanal både på kunde- og reklamesegmentering.

Med basis i Findexas store database som ligger til grunn for blant annet Gule Sider og Telefonkatalogen, tilbyr medieselskapet bedriftskunder en basispakke som inkluderer tre kodeord.

Er kunden for eksempel en blomsterkjede, kan kodeordene være roser, bukett og blomster.

Kunder som ser reklamebudskapet og vil kjøpe eller delta, sender et kodeord over SMS som går direkte til Findexa og bedriftskunden. Findexas fortrinn er den store databasen som kan fange opp både mottakers navn, telefonnummer og adresse uten at kunden selv må ta bryderiet med å fylle ut data. Et enkelt kodeord er nok.

Kodeordene vil foruten nye kundeprospekter, også kunne fange opp hvor kunden så budskapet, enten det være seg Internett, radio eller papiraviser. Den nye salgskanalen kan dermed også luke ut hvilke reklamekanaler det lønner seg å annonsere i.

Ansvarlig for Findexas mobile tjenester, Cathrine Adams, forteller til digi.no at selskapet foreløpig har solgt inn tjenesten til 11 bedriftskunder, men ser et stort og upløyd potensial for salg av SMS-løsningen til bedriftskunder i Norge.

Findexa ansetter derfor nå selgere som aggressivt skal selge den nye tjenesten.

Adams ser også en inntektsmulighet i såkalt overtaksering, som innebærer at brukere som ønsker å benytte seg av et tilbud eller få tilsendt en vare blir belastet med et beløp når de returnerer kodeordet. Brukeren kan for eksempel bli belastet med 30 kroner og mottar deretter en feriekatalog.

Teleoperatørene vil ta en større del av denne inntekten. Resten fordeles på bedriftskunden og Findexa.

I Sverige har Hennes & Mauritz kjørt en tilsvarende SMS-kampanje, der de tilbyr 30 prosent avslag på klær. Kunder som svarer på SMS-reklamen, kan tenkes å måtte forplikte seg til tilsvarende tilbud senere.

Citybank er blant dem som prøver ut konseptet, der de med forskjellige kodeord vil tiltrekke nye kunder, kartlegger status på tjenester og gi en oversikt over forfalte regninger.

Trondheim Øyelegesenter er også blant bedriftskundene som nå bruker SMS som en bestillingskanal for laserbehandling av synet.

Med kodeordet «brillefri» til 2007, forventer øyekirurgen respons fra flere yngre mennesker til klinikken.

– Dette er et marked i startfasen i Norge, og vi føler at vi er en naturlig leverandør av dette, ettersom vi sitter på en av landets desidert beste databaser, sier Adams.

Til toppen