Lar deg nettvandre på Karl Johan

Selskapet Clickwalk har lansert et nytt Oslo-senter på Internett som lar deg spasere rundt i byen. Meningen er å friste deg inn i butikkene langs din vei.

Bilder er bedre enn tekst, mener Kjell Øystein Arisland, gründeren av det nye Oslo-senteret på Internett. Med hjelp av avansert programmering lar Arisland deg spasere nedover Karl Johan og klikke på bygninger og butikker. Meningen er å smelte gatebildene sammen med en Internett-katalog for butikker, bedrifter og tjenester i Oslo.

Clickwalks bildesystem lar deg zoome og snu deg rundt mens du går nedover gatene i Oslo sentrum. Med et spesielt kamera har Clickwalk tatt 8.000 bilder som serveres i to forskjellige størrelser.

- Vi kunne ha brukt teknikker som lar deg snu deg rundt sømløst (virtual reality-liknende systemer), men da blir filene store og krever programtillegg for å kunne avspilles. Vi har derfor valgt tradisjonelle bilder, forteller Arisland.

Arisland karakteriserer seg selv som oppfinner, men er trolig mest kjent som initiativtageren til Oslonett, Norges første kommersielle Internett-leverandør.

Foreløpig viser Clickwalk for det meste muligheter - et klikk på Stortinget fører deg til nasjonalforsamlingens hjemmeside, mens et klikk på Tanum bokhandel tar deg inn i butikken. Clickwalk har store ambisjoner - målet er å lage et kart med butikker, guider og løsninger for elektronisk handel.

Foreløpig er katalogen nesten tom. Arisland har også tenkt å tilby teknikken til eiendomsmeglere som vil vise frem leiligheter og hus.

Clickwalk har bare brukt rundt to millioner kroner for å utvikle byguiden så langt. Foreløpig dekker guiden bare gatene innenfor Ring 1 og Vigelandsparken. Neste fase er alt innenfor Ring 2 (Kirkeveien/Carl-Berner/Tøyen) - Clickwalk har allerede tatt de nødvendige bildene til dette.

Men eventuelt samarbeid med Dagbladet og andre aktører er fremdeles noe uklart og Arisland vil ikke svare på "for mange" spørsmål. I tillegg til Clickwalks egen guide og Dagbladets, vil det dukke flere andre versjoner av guiden. Alt kommer an på samarbeidspartnere, for Clickwalk anser seg selv som et teknologiselskap.

- Målet er at du skal kunne gå inn i alle butikker du ser på bildene, men selv ikke Gule Sider har alle butikkene, sier Arisland. Han understreker at Clickwalk selv ikke skal selge annonser.

Arisland vurderer også å inngå samarbeid for guider for flere byer i Norge samt Stockholm og København.

Til toppen