Lar kunden bli sin egen banksjef

Landkreditt Bank vil gjøre alt som dreier seg om lån og nedbetaling, selvbetjent over Internett.

Det er nå på trappene at bankkunder, i tillegg til å søke og få lån i nettbank, også skal kunne styre nedbetalinger selv, helt uten innblanding av en bankfunksjonær.

– I tillegg til at det koster tid og penger, er det mange som føler det unødvendig å gå i en bank for å snakke med en kunderådgiver om å søke nye lån eller endre på eksisterende lån, sier driftsdirektør Knut Larsson i Landkreditt Bank i en pressemelding.

Han forteller at banken satser på at alle tjenester skal foregå på nettet. Lave kostnader vil så komme kunden til gode. Jo flere tjenester som tilbys elektronisk, desto billigere blir det for både kunde og bank.

Bankens visjon er å være en ledende selvbetjeningsbank som et førstevalg innen landbrukssegmentet og med stor appell i personmarkedet.

– Nettbanken kommer til å bli sentrum for folks privatøkonomi. Den skal gi kunden god totaloversikt, mener webmaster Ingunn Granaasen i Landkreditt Bank.

De største utfordringene til Landkreditt Bank er å gjøre nettbanken enkel og oversiktlig for kundene, i tillegg til å hjelpe kunder som er usikre. Banken utvikler nå hjelp på nettet for kunder som er i tvil om de har riktig utstyr, for eksempel om PC-en er for gammel.

Kunder får også inn tekstmelding når lønna er kommet inn på konto, eller når saldoen blir faretruende lav.

Overvåking av konto med SMS-varsling er en av mange nye muligheter. Den nye generasjonen nettbanker gjør at kunden kan styre privatøkonomien på en helt annen måte.

– Det er ingen grunn til at bankene skal bruke saksbehandlernes arbeidstid på oppgaver som kan gjøres maskinelt, sier sjefkonsulent Hallgeir Broen i konsulentselskapet Capgemini.

Til toppen