Larry dropper omstridt prising

I dag slippes Oracles nyeste database her i Norge, dagen etter at sjefen sjøl, Larry Ellison, avduket selskapets flaggskip på sitt amerikanske hjemmemarked. Samtidig gjorde han det klart at den omstridte prisingen av Oracle9i likevel ikke blir noe av.

Oracle arrangerer en storstilt 9i-lansering i Oslo senere i dag - noe du vil få lese mer om her på digitoday - men på bakgrunn av oppslag i amerikanske medier i dag, er allerede endel av nyhetene kjent.

Blant annet avslørte Larry Ellison i går at Oracle likevel ikke vil innføre den mye omtalte "kraftpris-modellen", basert på at 9i-kundene faktureres etter hastigheten på datamaskinen som databasen kjører på.

Ifølge Wall Street Journal vil Oracle i stedet beregne sine priser ut fra hvor mange prosessorer kundens datamaskin er utstyrt med - en prismodell som likner mer på den de fleste konkurrentene opererer med.

Årsaken til kuvendingen er at mange kunder har uttrykt stor irritasjon over at de i praksis blir 'straffet' for å oppgradere til kraftigere maskinutstyr. I et stort oppslag som ifølge Wall Street Journal vil komme i amerikanske Computerworld mandag, rangeres Oracle blant de aller beste blant databaseleverandørene hva ytelse og egenskaper angår, men aller dårligst når det gjelder pris.

Ifølge siliconvalley.com vil prisomleggingen for enkelte kunder bety så mye som inntil 50 prosent rabatt - og er et grep som måtte tas for å møte den aggressive priskonkurransen fra IBM og Microsoft. Det amerikanske nettstedet gjengir et eksempel der en kunde som betalte 326.000 dollar for Oracles hovedprodukt for en måned siden nå vil slippe unna med 160.000 dollar for samme vare.

I løpet av de siste månedene har både IBM og Microsoft vært nøye med å poengtere at deres databaser er lavere priset enn Oracles. Så selv om Oracle hittil har svart med at selskapets teknologi er overlegen rivalenes, og følgelig billigere for kunden i det lange løp, velger nå Larry Ellison å endre prispolitikken:

- På sikt tror vi ikke IBM og Microsoft vil være betydelige aktører i dette markedet, sa en selvsikker Ellison under gårsdagens 9i-lansering i USA, hvorpå han presenterte et regnestykke som viste at IBMs database vil koste 65 cents mer enn Oracles konkurrerende produkt i det nye prisregimet.

Ved utgangen av fjoråret utgjorde Oracles andel av det samlede databasemarkedet 33,8 prosent, mot IBMs 30,8 prosent og Microsofts 14,9 prosent, ifølge Gartner Group.

Les mer om markedsandelene: Oracle fortsatt på topp i databasekampen
IBM, som til nå har hevdet at Oracles database er tre til fem ganger dyrere enn sitt eget konkurrerende produkt, bestrider Ellisons regnestykke. Under Oracles nye prisregime vil kunder måtte betale 40.000 dollar per prosessor for å lisensiere selskapets nyeste databaseoppgradering 9i. IBM på sin side sier de vil fakturere kunden 22.500 dollar per prosessor for deres sammenliknbare produkt, skriver siliconvalley.com.


- Dette med lavere priser er bare ønsketenkning fra Larry, sier direktør Jeff Jones i IBMs database-divisjon til den amerikanske nettavisen.

Og Microsoft følger opp: - Selv etter torsdagens priskutt vil Oracle koste inntil tre ganger med enn Microsofts database, sier selskapets produktsjef på databasesiden, Jeff Ressler.

Det er spesielt Microsoft som den siste tiden har jobbet hardt for å tette teknologiforspranget som Oracle vitterlig har hatt, og førstkommende mandag planlegger Steve Ballmers selskap å avdekke nye detaljer rundt neste versjon av sin SQL Server-database (kodenavn"Yukon").


Yukon vil kune lagre ulike typer data, inklusive epost, tekstbehandlingsfiler og digitale fotografier på ett sted. Å samle all slik lagring er Microsofts hovedfokus med Yukon-prosjektet. Grunnen er åpenbar: Microsoft "eier" allerede epost- og dokumenthåndteringsmarkedet gjennom Office-pakkens dominerende posisjon, og dersom denne markedsmakten kan utnyttes til også å kapre nye markedsandeler i databasemarkedet, så vil Microsoft forsøke seg på det.

Selv om en rekke ytelsestester viser at Oracle med 9i styrker posisjonen som den raskeste og kraftigste databaseløsningen på markedet, er det flere store selskaper som likevel velger Microsoft. Telefonselskapet Verizon Communications, en av de såkalte Baby Bells, baserer nå sitt nye kundeservice-system nettopp på Microsofts nyeste SQL Server.

- Vi mener ytelsen er minst like bra, kanskje bedre, enn Oracle 8i (forgjengeren til 9i, red.anm.), sier visepresident Fari Ebrahimi i Verizon til Wall Street Journal.

Ifølge Larry Ellison vil enterprise-versjonen av 9i koste 40.000 dollar per prosessor, mens standardversjonen vil koste 15.000 dollar per prosessor.

digitoday.no kommer tilbake med mer om 9i-lanseringen etter at pressekonferansen er avsluttet i Oslo i ettermiddag.

Til toppen