Larry Ellison lager slem SAP-annonse

Det er sjelden IT-selskaper snakker stygt om hverandre, men i Oracle er det Larry Ellison selv som designer annonsene.

I frykt for å bli saksøkt – og kanskje for å være høflige – er det sjelden større IT-leverandører mener noe om konkurrentene. Aktører som IBM og mange andre har internt forbud mot det: I kundemøter og markedsføring snakker man bare om sine egne produkter og ikke noe annet.

Det finnes dog unntak og nå gjør Oracle et meget sjeldent et. Oracle har de siste årene kjørt hele baksiden av tunge finanstidsskrifter som The Economist. I store annonser har Oracle snakket om fordelene med sine produkter, men i forrige uke skjøt Oracle med ny og grovere kaliber.

Baksiden av siste nummer av blant annet The Economist er en ny annonse der Oracle setter opp en liste over hva deres Oracle Fusion vil gi og hva SAPs Project Vienna vil gi.

Fusion og Vienna er de to selskapene kommende mellomvarepakker, systemer som lar forretningssystemer utveksle og gjenbruke data og prosesser.

Oracle påstår at mens de satser på standarder som Java og SOA, holder SAP seg til lukkede, proprietære teknologier. Oracles kunder vil få Fusion gratis, lover selskapet, mens lenge før lanseringen hevder Oracle å vite at SAP-kundene må betale dyrt for Vienna.

– Vi har som politikk å ikke kommentere konkurrenter eller deres produkter, sier Vidar Nordby, SAP Norges salgsdirektør for SMB-markedet, til digi.no.

Det er to elementer som gjør Oracles frontalangrep på SAP ekstra spesielt. Oracle og SAP er konkurrenter på både mellomvare og forretningssystemer til store bedrifter. Men selskapene er også hverandres største partnere: Veldig mange SAP-installasjoner bruker en Oracle-database til å lagre alle tall og data.

Det kanskje mest spesielle er at Oracles annonser skapes av Larry Ellison personlig, det får digi.no vite av kilder i Oracle.

Ellison er kjent for å være ekstremt konkurranseorientert og selv om han er en av verdens rikeste menn, utformer han alle Oracles store annonser personlig. Skissene og tekstene blir så gjort ferdig og godkjennes endelig av Ellison selv, får digi.no vite.

Annonsen blir derfor et ekstra personlig angrep på SAP.

Til toppen