Roxio lager CD-brennerprogramvare som Easy CD Creator og Toast, og planen er at selskapet skal inkludere betalings- og rettighetsstyringsløsninger i programvaren, ifølge Hollywood Reporter.
Akkurat når vi kan forvente oss å sette igang brenningen er usikkert, men selskapene håper å kunne lansere en løsning iløpet av året. Det er uansett første gang et plateselskap inngår avtaler som antyder at CD-brenning i heimen inngår i deres fremtidige forretningsplaner.
Plateselskapene har lenge vært beskyldt for å sitte på gjerdet i forhold til de forretningsmulighetene som ligger i digital distribusjon via Internett, men flere norske selskaper skal lansere nettsalg av digitale musikkfiler allerede i år.
En EMI-talsmann sier at de for eksempel kan la abonnenter på en av deres fremtidige nedlastingstjenester få lov til å brenne en CD med låtene på i tillegg til å lagre dem på harddisken. Og derfor vil de at Roxio skal lage programvare som skal kunne kontrollere dette, mens de formodentlig balanserer på en tynn strek for ikke å hisse på seg brukere som påberoper seg retten til privat kopiering av ting de selv har kjøpt.
EMI ser store muligheter i teknologien - for eksempel kan de selge eller gi bort en CD-singel med en lenke til sin egen musikksjappe, der en bruker kan laste ned resten av plata og brenne den på samme skive.
Avtalen er ikke-eksklusiv, og Roxio skal ifølge Hollywood Reporter være i samtaler med andre plateselskaper om bruk av teknologien.
Analyseselskapet IDC mener det vil finnes 400 millioner CD-brennere i verden innen 2004, mens tallet idag er 100 millioner. Salget av brennbare plater er heller ikke så ille. IDC anslår det vil gå 5 milliarder plater over disken i år.