RESULTATERFINANS

Lastminute.com tar av fra City

Det britiske e-handelsselskapet Lastminute.com har tatt City med storm. Børsemisjonen i forkant av selskapets notering på Londonbørsen ble overtegnet hele 20 ganger.

Sigvald Sveinbjørnsson
14. mars 2000 - 16:16

Lastminute.com har gjort en sterk debut på Londonbørsen, og interessen har gjort at investorene nærmest har gått mann av huse for å skaffe seg aksjer i e-handelselskapet.

Ut fra markedsprisen er selskapet nå verd hele 10 milliarder norske kroner. Dette gjør selskapet til en av Europas e-handelsgiganter.

Lastminute.com`s forretningside er blant annet å tilby billige flybilletter som kjøpes inn i siste liten, gjerne rett før flyet tar av. Selskapet har da også tatt av både i England, Tyskland, Frankrike, Sverige, og har nå over 800 000 registerte medlemmer.

Selskapet er også på vei inn i Norge og Danmark og er delvis eid av det norske Venture Partners (3,5 prosent) og britiske Arts Alliance (17,1 prosent), et ventureselskap ledet av nordmannen Thomas Høegh.

En femtedel av aksjene som ble lagt ut i emisjonen var forbeholdt registrerte medlemmer av tjenesten. Men de 186 000 medlemmene som ønsket å tegne seg, fikk bare 35 aksjer hver. Resten havnet i porteføljen til store, institusjonelle investorer, skriver Financial Times.

Flere aksjeanalytikere uttaler til den brittiske avisen at prisingen av selskapet har tatt helt av, og at det nesten er umulig for selskapet å leve opp til resultater som kan forsvare prisingen.

Dette tar finansdirektør i Lastminute.com, Julian Culhane, med knusende ro.

- Det er markedet som setter verdien. Og markedet gjør en langt bedre jobb enn det jeg gjør, sier hun til Financial Times.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.