Lastminute: - Kunne ikke klart oss uten norsk kapital

Lastminute.com gjør stor suksess med sin børnotering og får britiske investorer på kroken. I et intervju med digi.no forteller medgründer Martha Lane Fox at de ikke hadde hatt en slik suksess uten norske hoder og penger.

Arts Alliance og Venture Partners har vært hovedeierne til nettsuksessen Lastminute.com. Arts Alliance, et London-basert ventureselskap med norske Thomas Høegh i spissen, har vært med i selskapet fra starten i oktober 1998.

Denne investeringen har Høegh og kompani fått god uttelling for. Det ble rene gullrushet da Lastminute.com gjorde sin inntreden i Londons finanshovedstad City denne uken. Emisjonen som skal føre det originale selskapet på børs ble overtegnet hele 20 ganger, og pengefolkene verdsatte selskapet til i overkant av ti milliarder kroner.
Les:
Lastminute.com tar av fra City

Martha Lane Fox, en av gründerne bak Lastminute.com, sier til digi.no at selskapet ikke hadde vært der de er i dag, hvis det ikke hadde vært for norske krefter som hjalp dem opp.


- Vi var i kontakt med mange slike selskaper som Arts Alliance, men forsto tidlig at ventureselskapet var rett for oss. Det er ingen som driver på den måten Arts Alliance og Thomas (Høegh) gjør med en unik fokus på Internett, sier Lane Fox til digi.no.

- Arts Alliance og Venture Partners ga oss ikke bare penger, men "smart money". De har mange og særdeles verdifulle kontakter med hele bransjen, sier Fox, som roser de norske eventyrkapitalistene opp i skyene.

- Hadde det ikke vært for Arts Alliance hadde ikke vi vært like langt i dag, sier Lastminute.coms førstedame.

- Hyggelig å høre.
Det sier Laurent Laffy ved Arts Alliance, og styremedlem i Lastminute.com.


Ventureselskapet sitter nå med 17,1 prosent av Lastminute.com, en post som er verdt hele 1,36 milliarder norske kroner.

- Vi kan ikke tenke på penger, og aksjene våre er bundet opp i flere år. Vi går inn i selskaper som har et godt lederteam, som har et marked. De selskapene vil lykkes. Men vi kan ikke tenke på penger, gjentar Laffy overfor digi.no.

Han forteller at selskapets ledelse har levd etter mottoet: "Underpromise and Overdeliver". Noe som kan være grunnen til suksessen de har hatt, både i finansmarkedet og hos brukerne.

Sammen med slektninger har Thomas Høegh selv startet opp Arts Alliance. På telefon fra London sier han til digi.no at han har store forhåpninger til Lastminute.com.

- Det er et selskap med en meget sterk ledelse og med lang erfaring. Selskapet har all grunn til å lykkes, sier Høegh som har tjent gode penger på Internett-oppstartene sine.

Les også:
Schibsted allierer seg med europeiske investorer
Sony Music og norsk investor inn i svensk chat
Stabler på beina Restplass.no
Schibsted investerer i internettradio

Til toppen