Latterlig business

For omtrent et år siden startet Bjørn-Ivar Sigbjørnsen en norsk vitsetjeneste på e-post. Nå får over 20.000 mennesker en daglig vits i inn-boksen, og omsetningen øker fra måned til måned.

Godt humør stimulerer til økt arbeidsglede, og morgenstunden er avgjørende for humøret utover dagen. Dette er bakgrunnen for at Bjørn-Ivar Sigbjørnsen for et års tid siden begynte å tilby en gratis vitsetjeneste på e-post.

Tjenesten heter HumorShack, og i tillegg har Sigbjørnsen også dannet et enkeltmannsforetak med samme navn. Til daglig jobber han med internasjonalt salg, men nett-tjenesten tar stadig mer tid. Nå må han bruke kveldene samt en dag i uken på vitseadministrering. I forbindelse med annonsene på hjemmesiden har Sigbjørnsen inngått en avtale med annonseselskapet DoubleClick.

Sigbjørnsen forteller i et intervju med digi.no at omsetningen øker fra måned til måned. I desember endte omsetningen på 19.000 kroner. Pengene kommer fra annonsene, både på den daglige vitse-mailen og på HumorShacks hjemmesider som i gjennomsnitt har 500.000 sideoppslag i måneden. Det finnes både en engelsk og en norsk versjon av vitsetjenesten. Den engelske har allerede eksistert i nesten to år, opplyser Sigbjørnsen.

- Tjenesten er populær. Vitsene bare flommer inn, forteller han og legger til at han får inn mellom 50 og 60 vitser om dagen. - Da er i hvert fall én av dem god nok til å sendes ut til de rundt 20.000 medlemmene.

Medlemmene er i alle aldre. Sigbjørnsn hadde på forhånd regnet med at hovedtyngden ville bestå av mennesker mellom 16 og 35 år, men nå viser det seg at det er like mange eldre og yngre, forteller han.

- Det gjelder å holde tunga rett i munnen for ikke å sende ut samme vitsen flere ganger. Det er lett å gå litt i surr, innrømmer Sigbjørnsen, som håper at hobbyen hans etterhvert kan bli en heltidsstilling.

En relativt ny forretningsidé han har satt igang er å selge "royalty-avtaler", eller tilgang til det etterhvert så omfangsrike vitsearkivet. Større medier, både trykte aviser og nettpublikasjoner og portaltjenester, er ifølge Sigbjørnsen interessert i slike avtaler. Mediene betaler da en månedssum for å kunne forsyne seg og distribuere vitsene i arkivet.

Og som et eksempel tok undertegnede seg til slutt den frihet å skrive en av vitsene her, fritt gjenfortalt:

" Og så var det det svenske kjæresteparet som ble funnet døde i bilen. De hadde vært på drive-in kino og sett filmen "Stengt for vinteren"...

Til toppen