Lavere etterspørsel rammer EDB

Omsetning og lønnsomhet er svekket i tredje kvartal, konstaterer Endre Rangnes.

Regnskapstallene som EDB Business Partner publiserte i dag for tredje kvartal viser at omsetningen er redusert med 7 prosent til 1 716 millioner kroner mot 1 854 millioner for et år siden.

Driftsresultatet før amortisering er redusert med 11 prosent til 110 millioner kroner. Engangseffekter fra pensjonsendringer og restrukturering bidrar til at resultat før skatt bedres med 32 prosent til 95 millioner kroner.

Selskapet forklarer at årsaken til omsetningssvikten er lavere etterspørsel etter IT-tjenester.

EDB heter sine inntekter fra tre forretningsområder:

  • «IT Drift» opplevde en omsetningssvikt på 4,4 prosent til 1 054 millioner kroner. EBITA-marginen er 9,7 prosent, mot 9,6 prosent for et år siden.
  • «Applikasjonstjenester» opplevde en omsetningssvikt på 14,6 prosent til 410 millioner kroner. EBITA-marginen økte fra 6,1 prosent i fjor til 6,6 prosent.
  • «Løsninger» økte sine driftsinntekter med 5,6 prosent til 343 millioner kroner, men svekket samtidig sin EBITA-margin: Den er 13,0 prosent i år mot 15,6 prosent i fjor.

– Vi har i dette kvartalet gjennomført og langt på vei fullført hovedpunktene i vårt restruktureringsprogram. Kostnadene er redusert for å tilpasse selskapet et lavere etterspørselsnivå og å sikre EDB en mer konkurransedyktig kostnadsstruktur. Vi er tilfreds med at vi har signert nye kontrakter for 500 millioner kroner i tredje kvartal og hittil i år for 7,2 milliarder kroner, sier konsernsjef Endre Rangnes.

Konsernsjef Endre Rangnes har gjennomført flere omstruktureringstiltak, blant en omstridt nedbemanning.
Konsernsjef Endre Rangnes har gjennomført flere omstruktureringstiltak, blant en omstridt nedbemanning.

Restruktureringen omfatter blant annet nedleggelse av seks lokasjoner, nedbemanning av nærmere 100 ansatte, salg av to mindre datterselskaper i den svenske delen av forretningsområdet «Applikasjonstjenester» og salg av deler av konsernets printvirksomhet.

Om utsiktene framover heter det i kvartalsrapporten: «IT-tjenestemarkedet i Norden har blitt gradvis svakere gjennom de første ni månedene av 2009, spesielt innen konsulentområdet. Dette har gitt seg utslag i lavere kapasitetsutnyttelse og prispress på enkelte tjenesteområder. Med det kostnadsprogrammet som er iverksatt, forventer EDB at selskapet skal opprettholde god konkurransekraft.»

    Les også:

Til toppen