Leder-mangel årsak til Merkantildata-kjøp

Salget av Getronics Norden til Merkantildata er svært positivt for begge parter, mener en mann som kjenner både Getronics og Merkantildata godt - forrige Getronics-sjef Jens Rugseth.

Salget av de nordiske Getronics-kontorene til Merkantildatat slo i dag morges ned som en bombe i det norske IT-miljøet. For det nederlandske IT-konsernet Getronics ligger i høygir og tjener godt med penger - hvorfor selger de?
Les om oppkjøpet og resultatvarsel fra Merkantildata:
Tom Adolfsen blir størst i NordenTungt resultatvarsel fra Merkantildata

En av de som kan analysere oppkjøpet er mannen som kjenner Getronics Norge best. Tidligere Getronics-sjef Jens Rugseth har vært i forhandlinger med Tom Adolfsen før og er svært positiv til salget.

- Getronics har kjøpt Wang og skal slå sammen to organisasjoner med 26.000 og 18.000 ansatte. Dette er en kjempeutfordring samtidig som de to siste kvartalene har vært svake i hele Europa. I denne situasjonen var det svært lurt av Getronics å kvitte seg med en utfordring, sier Rugseth til digi.no.

- Jeg tror den utløsende årsaken til salget var at Getronics slet med lederutfordringer på alle sine nordiske kontorer - Norge, Finland og Danmark, sier Rugseth diplomatisk.

Selv overtok han etter en tung periode med store personal-avskallinger og finansielle problemer som førte til Jan Erik Standahls avgang. Men Rugseth ble ikke lenge - etter han var ferdig med omstruktureringen av selskapet gikk han til investorselskapet Segmentor med Norman-gründer Arthur Olafsen i spissen. Segmentor er blant annet største eier i digi.no og Rugseth er styreformann i digi.no.

Rugseth mener salget til Merkantildata er perfekt - for begge parter. Han lister raskt opp en lang rekke årsaker til sin konklusjon:

- Getronics kvitter seg med en utfordring og kan konsentrere seg om Europa og Wang.
- Merkantildata er sterke i Sverige, men får nå langt sterkere ben i Norge, Finland og Danmark. Adolfsen har tidligere ikke hatt noen kontorer nord for Trondheim, nå får han 22 kontorer spredd over hele Norge.

- Merkantildata blir størst i Norge og Norden, noe som gjør at selskapet blir med på alle anbud.
- Adolfsen overtar et ferdig restrukturert selskap som har fokus på tjenester og consulting, ikke maskinvare. I tillegg får han med seg produktene fra Teamwide.

- PC-produsentene med IBM og Compaq i spissen går mot direktesalg. Med kjøpet av Getronics får Merkantildata sitt eget PC-merke (Cinet) på kjøpet. Dette gir makt og/eller penger hvis Adolfsen slår det sammen med Rec og selger.

- Oppkjøpet er svært positivt for de ansatte i Getronics. Nå sitter det en handlekraftig ledelse en kilometer unna, ikke i Amsterdam. Dessuten vil det bli lettere å ansette og holde på ledere.
- Mitt største ankepunkt som Getronics-sjef var at jeg ikke hadde opsjoner til mine ledere, noe som var fortvilende.

- Merkantildatas landssjefer har en tøff, men spennende jobb foran seg. Med oppkjøpet viser Merkantildata seg som et spennende selskap å jobbe i, noe som vil tiltrekke seg folk.

Totalt sett mener Rugseth at oppkjøpet gjør Merkantildata til et mer heltstøpt selskap.
- Oppkjøpet vil gi dramatiske gevinster og kunne betale seg over kanskje tre til fire år. Jeg tror oppkjøpet vil snu kursfallet til Merkantildata ganske snart, uavhenging av dagens krakk, sier Rugseth til digi.no.

I dagens IT-krakk på Oslo Børs er det ikke mulig å se hvordan markedet tolker oppkjøpet. Merkantildata hadde falt 8,13 prosent kl 11:30, nøyaktig det samme som IT-indeksen. Handelsvolumet er også lavt.

Til toppen