KARRIERE

– Ledere bryr seg ikke om Linkedin

Ikke viktig når folk skal ansettes, viser undersøkelse.

Linkedin-sjokolade fra 2010.
Linkedin-sjokolade fra 2010. Foto: Nan Palmero, Wikimedia Commons
29. mai 2013 - 10:16

Har du lagt ned timevis med flikking på det profesjonelle nettverket Linkedin i håp om at det vil sørge for en gullkantet og fremgangsrik karriere? Mye tyder på at du burde brukt tiden på noe annet.

En undersøkelse som rekrutteringsselskapet Xtra Personell har gjennomført viser nemlig at de som faktisk ansetter, lederne, ikke bryr seg stort om tjenesten.

Av de 512 spurte i undersøkelsen, alle norske ledere med personalansvar, svarer fattige 2 prosent at de ser på Linkedin som den viktigste rekrutteringskanalen. Bare 16,2 prosent svarer at de er opptatt av søkernes profil på nettjenesten, eller hvordan den er bygget opp. 10,6 prosent sier at de bryr seg om jobbsøkernes Linkedin-anbefalinger.

Det siste er kanskje ikke så rart. En som ansetter har liten eller ingen kjennskap til gyldigheten av anbefalingene. Det er også en kjent sak at rosenrøde «attester» ofte bærer lav troverdighet.

Ettersom at Linkedin er en relativt ny tjeneste (etablert desember 2002) er det en generasjonskløft i svarene. Blant ledere i aldersgruppen mellom 18 og 39 år er det 5,2 prosent som rangerer Linkedin som sin viktigste rekrutterings-kanal. Ingen over 60 år gjør det samme.

Xtra Personell skriver i en pressemelding at dette nok henger sammen med at mulighetene sosiale medier stort sett blir tatt i bruk av yngre krefter. De som rekrutterer er ofte mer erfarne (les: gamle) og derfor ikke så vant med denne type verktøy.

I bakgrunnstallene (last ned excel-ark her) fremgår det at Finn.no er den viktigste kanalen for de som rekrutterer, etterfulgt av NAV sine tjenester.

Faktisk scorer Linkedin lavere enn både Twitter og Facebook, nær uansett om det gjelder offentlig/privat sektor eller i forhold til hvilke stillinger ledere skal rekruttere fra.

Tallene er innhentet av InFact på vegne av Xtra Personell i tidsrommet 25. til 29. april ved bruk av automatiske telefonintervjuer. Feilmarginen er oppgitt til å være maksimalt 4,3 prosentpoeng.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.