Ledige nummer til nye aktører

Når telemonopolet faller om et drøyt år står Statens Teleforvaltning STF klar med 38 millioner ledige telefonnummer til de nye teleaktørene som ønsker å etablere seg i Norge.

Statens Teleforvaltning vil i løpet av november sende ut til høring de nye forskriftene for tildeling og bruk av nummer. Forskriftene skal regulere alle former for organisering av nummerpolitikken, som STF skal forvalte både før og etter at telemonopolet forsvinner i sin helhet 1. januar 1998.

- Vi forventer at forskriften kan tre i kraft fra januar neste år, sa sjefsingeniør i Statens Teleforvaltning Arne Litleré på Nortibs høstkonferanse på Hamar torsdag.

Siden 1994 har Statens Teleforvaltning hatt ansvaret for nummertildelingen i Norge. Så langt er det stort sett bare Telenor og NetCom som har fått tildelt telefonnummer til sine kunder, gjennom sine konsesjoner for å drive med ulike former for telefoni i Norge.

De telefonnumrene som i første rekke skal tildeles er de ulike geografiske numrene. Her er det nok å velge i. Hele 38 millioner ulike numre er for tiden ledig for de nye aktørene som ønsker å etablere telefoni i Norge om drøyt ett år. De to første tallene i et geografisk nummer identifiserer fylket nummeret brukes i. Nye aktører på det norske markedet får med andre ord tilgang til de samme førstesiffrene som Telenor, og slipper å innarbeide nye sifferkombinasjoner. Fordelingen innen et fylke må operatørene selv gjøre.

- Avhengig av markedsutsiktene til den enkelte operatør, vil vi tildele blokker bestående av et antall nummer, kanskje helt ned i 1000 telefunnummer, sa Litleré og la til at STF vil være fleksibel på dette området.

For stedsuavhengige nummer gjelder omtrent det samme. STF har ledige nummer innen alle kategorier:

- 800-nummer. Grønne nummer. Gratis for den som ringer.

- 810-nummer. Nærtakst.

- 815-nummer. Fjerntakst.

- 820, 829: Teletorgtjenester.

- 880: Personlige nummer (eller "Alfanummer" som Telenor kaller denne tjenesten)

Tresifrede spesialnummer, som for eksempel 110, 112 og 113, er beregnet for nasjonale tjenester som feilmelding, prefiks for valg av teleoperatør eller for nummeropplysning. Litleré opplyste at nåløyet for å få et slikt nummer blir trangt.

Til toppen