JUSS OG SAMFUNN

Legger lokk på Internett-tall

Norske Avisers Landsforening har sittet på relevante dekningstall for Internett siden august i fjor. NAL frykter at Internett-tallene vil bli sammenlignet med lesertall for dagsavisene og nekter Norsk Gallup Institutt å offentliggjøre dem.

Herman Berg
2. apr. 1997 - 00:00

Drakampen mellom Norsk Gallup Institutt og kunden Norske Avisers Landsforening (NAL) har vart i over

syv måneder. Ifølge konsulent Knut-Arne Futsæter i Norsk Gallup Institutt hadde analytikerne relevante tall

for hvem som leste de ulike nettavisene allerede 15. august i fjor.

Nå vil instituttet gjerne selge en pakkeløsning som inkluderer dekningstall for radio, tv, tekst-TV og Internett

til aktuelle målgrupper. Pakkeløsningen heter Gallup Pulsar og er hentet fra den store undersøkelsen Forbruker
& Media med 30 000 telefonintervjuer årlig.

Gallups tall skal krysstabuleres mot hverandre og vil være hyperaktuelle for både medierådgivere, annonsører, journalister, foruten nettbrukere og nettavisene selv. Men avisenes medlemsorganisasjon og dagsavisene sier foreløpig nei.

- Vi kan være klar til å publisere tallene i løpet av en uke eller to bare NAL sier ja, sier Knut-Arne Futsæter.

Markedssjef Helge Holbæk-Hanssen i Norske Avisers Landsforening opplyser om at avisene skal ha et møte til uken.

- Hittil har vi vært litt redde for at dekningstallene på Internett skal bli sammenlignet med avisenes lesertall.

Vi stiller spørsmål om det i det hele tatt går an å sammenligne metodikken til Gallup, der tallene hentes

fra intervjuer i undersøkelsen Forbruker & Media. Blant annet vil det være en forskjell ved at Internett-tallene vil

komme mye oftere enn avistallene som offentliggjøres to ganger i året.

-Så grunnen til at dere holder igjen, er ikke at Internett-tallene er for gode i forhold til dagsavisenes lesertall?

- Nei, absolutt ikke. Når vi først går ut med dekningstall for Internett, vil vi at tallene skal være ordentlige,.

Foreløpig blir det som å sammenligne hummer og kanari, mener han. Holbæk-Hanssen viser til at de på ett tidspunkt

lot Gallup presentere dekningstallene på et seminar, men at NAL etterpå ble enige om at tallene i det totale bildet

foreløpig var for små.

Markedssjefen hevder man har en tendens til kun å tenke hovedstadspresse og store aviser som VG,

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Dagbladet og Aftenposten også når det gjelder Internett.

- Disse er ikke representantive for floraen av distriktsaviser med egne nett-tjenester. Nærmere 60 NAL-aviser

har nå egne nettaviser med små besøkstall på nettet, sier han.

Neste onsdag vil en styringsgruppe, blant annet bestående av representanter for Aftenposten og Dagbladet,

komme sammen for å avgjøre hva de skal gjøre med dekningstallene fra Gallup. Analyseinstituttet vil

gjerne ha fortgang på publisering av tallmaterialet som hittil har vært holdt hemmelig i syv og en halv måned.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra