Lego - hackernes beste venn

Hva gjør en konservativ leketøysprodusent når hackere plutselig blir besatt av deres produkter? Les historien her.

Det er Wired News som forteller historien om hackernes oppdagelse og påfølgende besettelse av Lego-produktet Mindstorms. Da programmerere begynte å leke seg med den proprietære koden som blant annet ble brukt i Lego Mindstorms roboter, måtte Lego ta et valg. Leketøysprodusenten måtte bestemme seg for om de skulle bekjempe de ivrige hackerne eller om de skulle invitere dem med på leken.

Lego hadde aldri vært borti noe sånt tidligere.

Selskapet, som ble etablert i Danmark i 1932 da Ole Kirk Christiansen begynte å bygge leker for danske bønders barn, har alltid sett på seg selv som en tradisjonell, familie-eid bedrift. Ingen av bonde-barna som lekte med Christiansens leker hadde noen gang planer om å ombygge dem.

Lego bestemte seg for å behandle sine nye og oppfinnsomme "kunder" like pent som selskapet hadde behandlet de barna og foreldrene de hadde forholdt seg til de siste 68 årene; de åpnet like godt Mindstorms kildekode.

Resultatet var at salget av Legos robot-leker steg til himmels og den åpne kildekoden har hjulpet til å utvide produktets muligheter. Wired skriver også at noen Mindstorms-fans hevder at produktet utdanner en ny generasjon av positive hackere.

Jonathan Knudson, forfatteren bak "The Unofficial Guide to Lego Mindstorms Robots", sier til Wired at Mindstorms har blitt et kultursjokk for Lego, og at selskapet forsatt er i tvil om hva de skal gjøre med hacker-miljøets interesse for produktet.

Selskapet diskuterer alltid mulige bruksområder for produktene før de lanseres, og ifølge Linda Dalton, markedssjef for Lego Mindstorms, skjønte de at Mindstorms ville appellere til et annet publikum enn det tradisjonelle Lego-produktene gjør.

Dalton understreker overfor Wired at Lego ikke ofisielt oppmuntrer hackere, men at selskapet vil fortsette å tilby en programvareutvikler-pakke for de som velger å bruke den i personlig hobby-øyemed.

Lego har nylig lansert to nye produkter i Mindstorms-serien, "The Dark Side Developer Kit" til bygging av gående Star Wars-aktige droider, og "Vision Command", som er et videokamera som også fungerer som en robots øyne.

Da de første Mindstorms-produktene kom på markedet i 1998, begynte hackerne umiddelbart arbeidet med å knekke programmeringskoden, et arbeid som ble fullført i løpet av noen få uker. Med en gang koden var knekt, kunne hackerne begynne å utvikle alternativ programvare for å programmere Mindstorms-roboter.

Til toppen