Lei dårlig service fra nettrekrutterere, gjør det selv

Med 100.000 jobbsøknader i året er Ericsson en viktig kunde for nettrekrutteringsselskapene. Nå er mobilselskapet lei dårlig service og gjør det heller selv.

Sterk misnøye med nettrekrutteringsselskapenes kapasitet og servicegrad gjør at det svenske Ericsson-konsernet (LME) nå velger å gå sine egne veier i internettbasert rekruttering.

Ericsson får inn rundt 100.000 søknader om ansettelse per år. Store deler av denne søknadsmassen kommer som e-mail med diverse vedlegg. Selskapet er representert i 140 land.

Misnøyen skal dreie seg om både den svenske og den internasjonale erfaringen med internettrekrutteringsselskaper.

Ifølge avisen Finanstidningen vil selskapet nå bygge opp et eget webbasert rekrutteringsnettsted som skal integreres med alle konsernets avdelinger. Tankegangen er blant annet at man på denne måten hopper over et forsinkende mellomledd og at det er enklere for potensielle jobbsøkere å ta direkte kontakt med selskapet.

Ericsson vil hverken fortelle hvilke nettrekrutteringsselskaper de bruker i dag eller hva denne satsingen vil bety for fremtidig bruk av slike selskaper.

I første omgang kommer selskapet fortsatt til å bruke eksterne selskaper, men på lang sikt ser man dette som en metode til å rasjonalisere rekrutteringen og redusere kostnadene. Nettstedet skal etterhvert håndtere 50 prosent av den samlede rekrutteringen til selskapet.

Til toppen