De har noen utfordringer i Netflix sitt hovedkvarter i Los Gatos, California: Hvordan vokse raskt innen strømming av filmer for å ta unna fallet i DVD-utleie? I går kveld skuffet selskapets vekst, og aksjekursen raste på Wall Street. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

Lei knipe for Netflix

Klarer ikke opprettholde veksten.

Forrige onsdag lanserte Netflix sine strømmingstjenester i det nordiske markedet. Verdens største strømmingstjeneste for film og TV-serier fikk dermed stor oppmerksomhet.

Markedet for strømming av film er i voldsom vekst, men det er ikke her Netflix har sine hovedinntekter. Mer enn 90 prosent av overskuddet kommer nemlig fra utleie av fysiske DVD-er, hvor kundene bestiller sine filmer over nettet – men får dem levert i postkassen. Ikke overraskende faller denne virksomheten som en stein.

Mens de hadde nær opptil 14 millioner abonnenter på DVD-tjenesten i tredje kvartal i fjor har dette falt til 8,6 millioner i årets tredjekvartal. Samtidig har antall strømmingstjenester i USA steget fra 21,45 millioner i fjor til 25,1 millioner abonnenter i år. Antall nye strømmingskunder i USA var lavere enn det analytikerne hadde forventet.

Vekstskuffelsen gjorde at aksjekursen raste 19 prosent tirsdag kveld.

Nettoresultatet falt med 88 prosent til 7,68 millioner dollar, fra 62,5 millioner dollar. Årsaken til dette er den internasjonale ekspansjonen, blant annet i Norden, det siste året. Selskapet er helt avhengig av denne veksten for å bygge opp en skikkelig kundemasse, men den koster.

Les hele resultatrapporten til Netflix her (pdf).

Salgsinntektene steg med 10 prosent til 905 millioner dollar, og var noe høyere enn hva analytikerne hadde ventet seg. Selskapets forventning til inntektene i fjerde kvartal var imidlertid noe lavere enn hva analytikerne hadde ventet, ifølge Bloomberg News.

Utenfor USA fikk selskapet 700.000 nye strømmingskunder i kvartalet og endte med 4,3 millioner brukere. Dette er noe mer enn hva selskapet selv hadde forventet, men dette inkluderer ikke det nordiske markedet, som blir notert fra og med fjerde kvartal. Men de er svært optimistiske for den nordiske virksomheten og skriver i sin resultatrapport at de fikk flere signeringer den første uken i Norden enn de fikk den første uken de satset i Canada.

    Les også:

Til toppen