Lek med Litago

For barne-produktserien Litago har Tine valgt å utvikle en konseptweb med online-lek for barn. Det fungerer uforskammet bra!

Når man har barn er regnfulle søndager alltid en utfordring. Så her sist søndag, da regnet pøset ned og min lille sønn hadde spilt seg lei av alle lek-og-lær CD-ROM-ene sine, tenkte jeg det var på tide å ta gutten med ut på Internett. Han er tross alt blitt fire år gammel etter hvert.

Jeg har faktisk selv drevet barnesider på web en gang i tiden, så jeg har en viss følelse hva som finnes av tilbud til barn. Men å finne fram til et nettsted som lot en fireåring klikke og more seg på egenhånd var likevel en viss utfordring. Faktum er jo at små barn er fullstendig uinteressert i både informasjon, produktsortiment og skrevne artikler. Derimot vil de veldig gjerne klikke og leke.

Strengere benchmarkings-verktøy for suksess-kriteriet "interaktivitet" enn en fireåring finnes ikke!

Til slutt endte vi derfor på et kommersielt nettsted, heller enn en uavhengig, mer pedagogisk fundert web (slik jeg ville foretrukket). Selv om dette er en web utviklet av Tine for produktserien Litago, er det i sin helhet et nettsted med interaktiv lek. Ingen produktoversikter, ingen konsernstrukturer og ingen forhandlerlister. Bare en bondegård der barna kan klikke seg rundt mellom og inn i husene, der det ligger interaktive puslespill og staveleker, kjøleskapsdører som kan åpnes, kuer som hopper og spretter og så videre.

Med andre ord er dette interaktiv lek med de forskjellige Litago-kuene på bondegården deres.

Noen svakheter har webben riktignok, som antagelig bærer vitne om at det har vært flere unge gutter enn erfarne foreldre i utviklingsteamet. Blant annet mangler "nytt spill"-funksjonalitet på puslespillene, slik at man må tilbake via hovedsiden for hver gang. (Er det noe unger elsker, så er det å gjøre det samme gang etter gang!) Flere motiver å velge mellom ville også vært fint.

Dette er imidlertid bare småplukk. Alt i alt er Litago-webben et skoleeksempel på en kommersiell aktør som har forstått første og viktigste web-uviklingsregel: "Folk kommer ikke til webben din med mindre de har en grunn til det, så gi dem en grunn!"

Grunnen her er å leke, og Litago-kuene er faktisk kjente lekekamerater for ungene fra før. "Der er jordbærkua!" utbrøt i hvert fall Marius begeistret på første oppstartside.

Beviset for hvor godt dette fungerer fikk jeg faktisk for noen få minutter siden, da jeg satte meg til for å skrive dette (jeg sitter hjemme akkurat nå). Da jeg startet PC-en min, satte Marius seg på pappas maskin rett ved siden av.

- Mamma, jeg vil også jobbe! Jeg vil jobbe med alle kuene!

Til toppen