Lekkasje i MediaCom

Meldingen var først at de skulle starte opp et eget konkurrerende byrå. Nå viser det seg at MediaCom-direktørene, med Arne-Inge Christophersen i spissen, går til en konkurrent. De får følge av ytterligere to medierådgivere.

- Det gikk jo rykter i bransjen, men det var ukjent for meg at de skulle starte hos Initiative Universal Media, sier Egil Storaas, administrerende direktør i MediaCom, som er en av utfordrerne til tetplassen blant Norges mediebyråer.

Ifølge både Storaas og Christophersen fikk de to direktørene et tilbud fra MediaCom for et par uker siden som de sa nei til. - Vi sa opp i juni måned. Deretter fikk vi et tilbud vi ikke var interessert i, sier Christophersen til digi.no.

Både han og Johansen hadde dermed valget mellom å starte for seg selv, som var inntrykket man først fikk gjennnom media, eller velge et konkurrerende byrå. De tok seg en tur til JBR-McCann-eide Initiative Universal Media.

De likte det de fikk se der.

- Vi fant hverandre skikkelig. De viste oss noen verktøy som virkelig er enestående, mener Christophersen som ikke er

skremt over motgangen til JBR McCann den siste tiden og synes det blant annet er veldig deilig å kunne ha sin egen

dataavdeling på fire personer å støtte seg til i stedet for å måtte styre med IT selv.

Storaas på sin side har mindre grunn til å være fornøyd. Han mister fire medarbeidere i en fei, men synes likevel å være optimist. Viseadministrerende direktør Arne-Inge Christophersen og direktør Rune Johansen starter offisielt 1. oktober. I tillegg flytter medierådgiverne Karianne Salicath og Marie Ramtom over til Universal 1. desember. Storaas ønsker dem lykke til og mener at dette kan bety en revitalisering som Initiative, mediebransjen og annonsørene kan trenge.

- Denne type rokkeringer har bransjen godt av, sier Storaas og skjønner godt at de to tidligere direktørene hans ikke ville starte fra bunn av igjen. Storaas har selv vært med i en slik prosess i likhet med Johansen og Christophersen.

De to nå eks-MediaCom-direktørene var gründere i Scandinavisk Medieconsult før de fusjonerte med MediaCom. Det selskapet var også rådgiverne Salicath og Ramtom en del av.

Til toppen