Lenke røper Microsofts lanseringsplaner

Langsomt men sikkert presser Microsoft seg opp og inn i stadig nye programvare-markeder. Her er lenken som røper Microsofts planer.

Kynikere vil si at Microsoft følger sin velkjente formel: Selskapet er sjelden først ute, men lanserer produkter når markedene er blitt modne. Til en relativt lav pris, bedre brukervennlighet og drahjelp med sterke koblinger til Windows, hopper Microsoft med jevne mellomrom inn i nye markeder.

Denne gangen er det Custom Relation Managment (CRM), systemer for å behandle og administrere kunder, det skal handle om. Markedet er hett, for stadig flere oppdager at det er billigere å selge mer til dine eksisterende kunder enn å skaffe nye kunder.

Det internasjonale markedet for CRM-programvare er av IDC anslått til å nå 14 milliarder dollar i 2005. I dag er Siebel markedsleder, men selskaper som Oracle, SAP og en lang liste mindre aktører har også produkter.

CRM-produktet er ikke bygget av Microsoft selv, men av regnskapsprogramvare-selskapet Great Plains som Microsoft kjøpte i 2000. Ifølge amerikanske medier skal Great Plains/Microsoft lansere en CRM-pakke i løpet av noen uker.

digi.no har funnet en sterk indikasjon på at ryktene stemmer, for en av web-teknikerne i Microsoft har vært litt forut for sin tid: Går du til nettsiden www.microsoft.com/business/crm finner du en del informasjon om hvordan CRM-løsninger kan bygges fra grunnen med Microsoft-teknologier. I høyre marg ligger det et vindu med tittelen "How can I get it?". Nederste valg er Microsoft Great Plains CRM Solution. (bildet over). Lenken fører til en nettside som heter http://www.greatplains.com/crm.asp, men denne siden eksisterer ennå ikke, men ligger altså klar i påvente av en lansering.

Noe særlig mer er ikke kjent om pakken Microsoft skal lansere, men Great Plains sikter seg inn mot små og mellomstore bedrifter (opp til 2500 ansatte), noe som gjør at deres løsning er beregnet for nesten samtlige norske bedrifter.

Til toppen