Lenker er bedre reklame

Etter at pengestrømmen fra investorer tok slutt har endel markedsførere funnet nye og billigere måter å reklamere på.

For ikke lenge siden kjørte store deler av Londons bussflåte rundt fullstendig dekket av reklame for engelske dot.com-nettsteder. Internett-selskapene brukte millioner på markedsføring, fremfor alt på TV-reklame og på å vise logoen sin på andre nettsider, skriver The Wall Street Journal.

Men etter at investorene ble mer forsiktige med å sprøyte penger inn i nettselskapene vokste behovet for andre måter å markedsføre seg på. Store banner-annonser på andres nettsider er en reklameform som taper terreng, mens markedsføring ved hjelp av lenker på relaterte nettsteder vinner frem.

Les mer om markedsføring på Internett:


Enorm vekst i annonsesalg på nett
Tilbyr "gratis" Internett-reklame
Nettannonseringen når nye høyder
Nettselskaper slåss om oppmerksomhet
E-postkampanjer gir stor respons

Den viktigste forskjellen mellom disse typene reklame er at lenke-markedsføring i utgangspunktet er gratis. Den aktuelle e-forhandleren betaler en fast avgift bare når en bruker klikker på lenken og kjøper noe fra deres nettsted. For annonsøren er dette ideelt - det betales for reklamen bare når selskapet tjener på et salg som følge av annonseringen.

Store e-forhandlere som Amazon.com og CDnow. har brukt denne typen markedsføring i årevis, men ifølge The Wall Street Journal er det først nå at de europeiske nettstedene har åpnet øynene for mer effektiv bruk av lenker.

En vanskelighet med lenke-markedsføring er at annonsøren må legge ut lenker på tusenvis av relaterte nettsteder. Selskaper i USA som satser på slike lenker for å øke salget har i gjennomsnitt lenker til nettsidene sine på 10.000 nettsteder. En tommerfingerregel er at 20 prosent av lenkene står for 80 prosent av den e-handelen.

Men forskere på markedsføring i USA spår at denne typen markedføring kommer til å vinne mer terreng i tiden fremover og kan komme til å stå for 20% av Internett-selskapenes markedsføring innen 2003.

Til toppen