Lenovo deler seg i to pluss to

En ny struktur skal gjøre det lettere å prioritere mellom vekstmarkeder og modne markeder.

Den kinesiske pc- og serverprodusenten Lenovo, kjent blant annet for sin overtakelse av pc-avdelingen til IBM, sier i en pressemelding at de gjennomfører en omfattende omorganisering.

Lenovo vil fordele sin markedsvirksomhet på to avdelinger. Den ene skal ta seg av vekstmarkeder, den andre av modne markeder.

Avdelingen «Mature Markets» skal ta seg av Australia, New Zealand, Canada, Israel, Japan, USA, Vest-Europa and internasjonale selskaper.

Avdelingen «Emerging Markets» tar seg av resten av verden, det vil si Afrika, Asia og Stillehavet, Kina, Øst-Europa, Hongkong, India, Korea, Midtøsten, Pakistan, Russland, Taiwan og Tyrkia. Den vil også omfatte en egen gruppe for Latin America.

Denne organiseringen erstatter den typiske strukturen til internasjonale IT-bedrifter, der man ser geografisk på markedene, og lar for eksempel én avdeling forholde seg til så ulike områder som Europa, Midtøsten og Afrika («Emea»).

Tanken bak reorganiseringen er at de fokuserte avdelingene ikke bare skal selge i hvert sitt marked, men også sørge for et tilpasset produktutvalg.

På produktsiden skjer det også en todeling, som skal bidra til mer effektiv innovasjon og betjening av hovedsegmentene i markedet.

Produkter beregnet på bedriftskunder ned til den øvre delen av SMB-markedet, legges inn under en ny gruppe kalt «Think Product Group». Forbrukere og den nedre delen av SMB-markedet skal betjenes av «Idea Product Group».

Yuan Yuanxing, som overtok som toppsjef (CEL) i januar etter William Amelio, sier i en offisiell uttalelse at den nye organiseringen skal dra nytte av synergier mellom markeder som likner hverandre selv om de er geografisk atskilt.

– Målet er å skape en raskere og mer størmlinjeformet organisasjonm som raskt kan tilpasse seg for å fange opp sterke vekstmuligheter samtidig som man fokuserer mer effektivt på kjerneforretningen.

Ifølge Bloomberg News sier Lenovos styreformann Liu Chuanzi at selskapets strategi er å fokusere på Kina og andre vekstmarkeder. Han viser til at Lenovo drar nytte av kinesiske subsidieordninger som fremmer pc-salget på landsbygda. Han peker også på at salget av pc-er til bedriftsmarkedet i modne markeder har falt.

Lenovos regnskapsår avsluttes i slutten av mars. 18 analytikere har levert sine anslag over Lenovos virksomhet i regnskapsåret. Gjennomsnittet av deres anslag er at årsomsetningen vil havne på 15,5 milliarder dollar, fem prosent mindre enn året før. Verre er det at analytikerne venter et negativ resultat på rundt 122 millioner dollar, mot et overskudd på 484 millioner dollar i regnskapsåret 2007–2008. Lenovo-aksjen noteres i Hongkong, der den har tapt 11 prosent hittil i år.

    Les også:

Til toppen