Lenovo glemte å åpne hjemmeside

Lenovo er raus på å sponse OL og bygge merkevare, men blåser i lenovo.no.

Kinesiske Lenovos kjøp av IBMs PC-divisjon ble endelig godkjent og gjennomført 2. mai i fjor, og et par måneder senere hadde Lenovo fått sin egen organisasjon i Norge.

Ifølge avtalen, som opprinnelig ble inngått for et år siden, har Lenovo rett til å bruke IBMs merkevare på sine datamaskiner i fem år. Men det er ingen tvil om at de satser hardt på å øke oppmerksomheten rundt sitt eget merke. Det skal blant annet svindyre kampanjer som hovedsponsor for to olympiske leker sørge for.

Lenovo skal bli et kjent navn, men hvis man kjenner til selskapet, hvor finner man det? Nettet blir stadig viktigere som kommunikasjonskanal, særlig for et IT-selskap som Lenovo. Det mest naturlige ville være å prøve www.lenovo.no.

Men www.lenovo.no viser seg imidlertid å vise til Active24, som opplyser at domenet er parkert. Et søk på hvem som eier domenet viser at det er IBM, så hvorfor viser det ikke til Lenovo, et år etter at det ble klart at PC-divisjonen ville bli kjøpt opp?

– Ja, det er helt teit, medgir markedssjef Mette Semb Silberg i Lenovo.

Slik ser lenovo.no ut:

Selskapet mener likevel de har vært tidlig ute.

– Vi var veldig raskt ute med å sikre oss viktige domenenavn for å sikre at ikke andre bruker dem på en uønsket måte. Det var vi som ga beskjed til de andre landene om å registrere dette, sier kanalansvarlig i Lenovo, Ole Anton Skipperud.

Thinkpad.no er registrert, og viser videre til lenovo.com. Man kan jo spørre seg hvorfor det ikke viser direkte videre til http://www.lenovo.com/no/no/, som er selskapets norske hjemmeside. Etter at digi.no nå har gjort selskapet oppmerksomme på feilen, blir lenovo.no nå trolig aktivisert ganske raskt.

– Vi skal legge inn en redirigering. Det er sikkert flere som har vært inne på dette domenet, sier Skipperud.

Til toppen