Lenovo i kraftig vekst

Både omsetning og nettoresultat øker med over 40 prosent.

Den kinesiske pc-produsenten Lenovo har levert tall for septemberkvartalet, regnskapsårets andre. Sammenliknet med samme kvartal i fjor har omsetningen vokst med 41 prosent til 5,76 milliarder dollar. Nettoresultat etter skatt er 77 millioner dollar, 45 prosent større enn for et år siden. I volum var veksten 33 prosent, i et marked som vokste med ti prosent.

Lenovo er nå den av verdens fire største pc-leverandører som vokser raskest. Den globale markedsandelen er 10,4 prosent, selskapets største noen sinne.

Hjemmemarkedet spiller en avgjørende rolle for selskapet. Dette markedet økte med 12 prosent i volum fra i fjor til i år. Lenovo økte sine leveranser med 21 prosent og sin markedsandel med over to prosentpoeng, til 29 prosent. 46 prosent av Lenovos omsetning, 2,6 milliarder dollar, skjer i Kina.

Lenovo fordeler resten av verden på henholdsvis vekstmarkeder («emerging markets») og modne markeder («mature markets»).

Omsetningen i vekstmarkeder nådde 1,1 milliarder dollar, tilsvarende 18 prosent av selskapets samlede omsetning. Det er første gang Lenovo overgår en milliard dollar i dette markedet. Omsetningen økte med 185 prosent i Russland, 68 prosent i Latin-Amerika, 60 prosent i India og 59 prosent i Midtøsten.

Omsetningen i modne markeder nådde 2,1 milliarder dollar, 36 prosent av selskapets omsetning. Leveransene til Japan økte med 69 prosent, til Vest-Europa med 43 prosent og til Nord-Amerika med 41 prosent.

Lenovo har nettopp tatt Lenovo Mobile tilbake i folden: Virksomheten går ut på å selge egne avanserte mobiltelefoner. Omsetningen nådde 217 millioner dollar, vesentlig i Kina.

Til toppen