ANALYSER

Lenovo klatrer forbi Dell og Acer

Er verdens nest største pc-leverandør, målt i volum, ifølge både IDC og Gartner.

13. okt. 2011 - 14:12

To ledende analyseselskaper, IDC og Gartner, har publisert hver sin oversikt over utviklingen på det globale pc-markedet i tredje kvartal, målt i volum. Begge utelukker nettbrett fra kategorien pc, og måler både forbruker- og bedriftsmarkedet.

Ifølge Gartner vokste de globale pc-leveransene med 3,2 prosent fra tredje kvartal 2010 til tredje kvartal 2011, til 91,8 millioner enheter.

Ifølge IDC er er økningen 3,6 prosent til 91,9 millioner enheter.

Begge oppgir at markedsledende HP har tatt økt sin markedsandel med noen tidelsprosentpoeng, på grunn av en volumvekst på 5,3 prosent.

Ifølge Gartner havner HP på en markedsandel på 17,7 prosent, mens IDC måler HP til 18,1 prosent.

De er også enige om at Lenovo er blitt verdens nest største pc-leverandør, målt i volum.

Ifølge IDC vokser Lenovo med 36,1 prosent og har en global markedsandel på 13,7 prosent, opp 3,3 prosentpoeng. Ifølge Gartner vokser Lenovo med 25,2 prosent, opp 2,4 prosentpoeng.

Avstanden fra Lenovo og ned til Dell som beholder sin tredje plass, er 1,7 prosent poeng ifølge IDC og 1,9 prosentpoeng ifølge Gartner. Dell har valgt å satse på lønnsomhet framfor volum, og det gir seg utslag i en nedgang i leveransene. IDC måler nedgangen til 1,6 prosent, Gartner til 1,4 prosent.

Acer faller fra andre til fjerde plass, på grunn av langt større tilbakegang enn Dell. Nedgangen er 20,6 prosent til en markedsandel på 10,0 prosent ifølge IDC, og 23,2 prosent til en markedsandel på 10,6 prosent ifølge Gartner.

På femte plass er Asus. IDC måler deres vekst til 30,2 prosent og deres markedsandel til 6,5 prosent. Tilsvarende tall fra Gartner er 18,5 prosent vekst og en markedsandel på 6,2 prosent.

Ifølge IDC vokser kategorien «andre» med 0,5 prosent til en markedsandel på 39,7 prosent. Gartner oppgir derimot at kategorien «andre» vokser med mer enn markedet, 4,9 prosent, til en markedsandel på 40,5 prosent.

IDC peker på at Lenovo har vokst med minst ti prosentpoeng mer enn markedet i ni kvartaler på rad, og med minst 20 prosentpoeng mer enn markedet i seks av disse kvartalene.

Partnerskapet med japanske NEC og kjøpet av tyske Medion er en del av forklaringen på denne veksten, i tillegg til et solid grep om hjemmemarkedet.

Norgessjef Geir Erik Lian i Lenovo sier merket har en spesielt sterk posisjon i forretningsmarkedet i Norge. Han karakteriserer veksten som «svært god».

Apple når ikke opp blant verdens fem største målt i volum, selv de er tredje størst i USA. Veksten globalt var 20 prosent globalt ifølge IDC, og 21,5 prosent i USA ifølge Gartner. Det er særlig MacBook Air som bidrar til veksten.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.