Lenovo lanserer nettbrett i Kina

Skal sikre seg hjemmemarkedet før «LePad» lanseres globalt.

På forbrukermessen Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i januar, var det et massivt oppbud av kommende nettbrett. Den ledende kinesiske pc-leverandøren Lenovo viste både en Android-versjon og en hybrid med flere doble egenskaper: IdeaPad U1 Hybrid with LePad slate.

I går inviterte Lenovo kinesiske medier til en storstilt samling i Shanghai for å lansere «LePad», et Android-basert nettbrett med 10,1 tommers skjerm og Snapdragon-prosessor fra Qualcomm. Prisen er oppgitt til 3.499 yuan, tilsvarende så vidt i underkant av 3.000 kroner. Til sammenlikning selges iPad i Kina for fra 2.500 kroner og oppover, mens en iPad 2 er foreløpig bare tilgjengelig på gråmarkedet, for godt over 4.000 kroner, skal en tro Financial Times.

Lenovo framhever ikke maskinens spesifikasjoner, noe de heller ikke har grunn til, siden de er nærmest identiske med andre Android-baserte nettbrett.

– Lenovos styrke er at de har et kinesisk grensesnitt og kinesiske applikasjoner, sier analytiker Kirk Yang i Barclays Capital til Financial Times.

Ifølge den engelskspråklige kinesiske tjenesten CRIenglish.com vil LePad ha tilgang til mellom 5.000 og 8.000 applikasjoner innen nyttår. Selskapet tror dette vil være et av tre avgjørende suksessfaktorer i konkurransen mot Apple på hjemmemarkedet. De to andre er pris og tilgjengelighet. Selskapet spekulerte åpent på pressesamlingen i Shanghai om hvordan iPad 2 kan komme til å forsinkes av komponentmangel i kjølvannet av katastrofene i Japan.

Selskapet tror ellers at mange i Kina vil betrakte nettbrett som et hensiktsmessig alternativ til bærbar pc.

Lenovo har tidligere antydet at en internasjonal lansering av LePad kan skje i juni.

Til toppen